Vila 1 Mai

La Olănești am făcut câteva poze cu Vila 1 Mai, a cărei arhitectură m-a impresionat de cum am văzut-o prima dată, acum 9 ani. Undeva, la demisolul acestei vile somptuoase, am jucat câteva ore pe zi tenis de masă în cele 10 zile cât am stat la Olănești, atunci când nu citeam sau făceam drumeții.

Iată o parte din istoria acestei vile:

”Sanatoriul de la Olăneşti, în prezent parte a Spitalului Elias, te copleşeşte prin imensitatea şi arhitectura sa, severă şi grandioasă, austeră şi de un lux cam prăfuit. Vila a fost construită după prototipul unei vile din Crimeea, vilă pe care ruşii au copiat-o după modelul italian. Şi a fost inaugurată pe 23 august 1954. Avea şi patru apartamente pentru cei patru „mari” ai acelor vremuri: Gheorghe Gheorghiu-Dej, şeful statului, care suferea de litiază renală şi avea nevoie de apele curative atât de apreciate; temuta Ana Pauker, viceprim-ministru şi ministru de externe al României; pentru Teohari Georgescu, ministru de interne; Vasile Luca, o perioadă ministru de finanţe al României. Nu în ultimul rând, aici se oblojeau sau se delectau ocupanţii sovietici. Până la Revoluţie, despre Vila 1 Mai se vorbea în şoaptă. Aici aveau acces fruntaşii comunişti, ofiţerii securişti şi după 1970 turiştii extrem de selectaţi. Mulţi dintre ei, acum la pensie, şi-au păstrat obiceiul să vină la Olăneşti. Astfel se explică prezenţa siluetelor înalte, drepte şi severe, care se plimbă, unele încă vioaie, altele şovăielnice, prin clădire.”

Sursă text: http://www.indiscret.ro/142/reportaj/5076/raiul-lui-dej-la-pamant.html

În afară de aceste poze, mai sus sunt poze cu lacul cu nuferi situat lângă drumul care duce de la vila armatei, unde am stat, la Vila 1 Mai, precum și o vedere de la fereastra camerei noastre. Pozele au fost făcute de mine și de soția mea.

39 responses to “Vila 1 Mai

  1. Vila „a fost inaugurată pe 23 august 1954. Avea şi patru apartamente pentru cei patru „mari” ai acelor vremuri: Gheorghe Gheorghiu-Dej, şeful statului, care suferea de litiază renală şi avea nevoie de apele curative atât de apreciate; temuta Ana Pauker, viceprim-ministru şi ministru de externe al României; pentru Teohari Georgescu, ministru de interne; Vasile Luca, o perioadă ministru de finanţe al României”.

    Prostii, speculaţii, aiureli. În primul rînd, vila nu putea să aibă apartamente pentru mai sus-numiţii, căci Hanna Rabinsohn („Ana Pauker”), Luka Laszlo (alias Vasile Luca) şi Harry Georgescu (Theohari Georgescu) fuseseră epuraţi chiar de Gheorghiu-Dej, încă în 1952. Pe tot parcursul anului 1953, spre exemplu, ei fuseseră supuşi unor interogatorii severe, iar la data inaugurării vilei nu mai reprezentau nimic, căci fuseseră excluşi pînă şi din partid! Poate doar el, Gheorghiu-Dej, să fi stat acolo cu vreo ocazie. Fireşte, vila a avut întotdeauna statut de „casă de protocol” şi nu e nimic nici neobişnuit, nici… „indiscret” să fi găzduit de-a lungul anilor şi personalităţi politice ale vremii.

    Fotografiile sînt superbe.

  2. Mă bucur că v-au plăcut fotografiile. Mie mi-a scăpat detaliul cu împărțirea celor patru apartamente (cred că pe unul dintre ele l-am și vizitat acum, era ceva foarte somptuos, cu un aer regal), cred că acea împărțire ar putea fi explicată prin faptul că ea a fost prevăzută în proiect, lucrurile schimbându-se însă dramatic până la data deschiderii complexului.

    Deși merg regulat la Olănești din 2002, anul acesta a fost prima dată când am explorat interiorul clădirii, până acum obișnuiam să stau numai în față, pe bancă, în poiană, și să citesc, este un loc excelent pentru relaxare.

    Așa după cum se spune și în articol, pe acolo se perindă oameni în vârstă, foști din structura de conducere a PCR, din armată sau Securitate. Am vorbit chiar cu doi care fuseseră cu partidul, din câte am înțeles, tipi foarte simpatici de altfel. În general, toți acești septuagenari și probabil și octogenari se țin drept, au o ținută frumoasă. Sper să fim și noi, restul, atât de bine la vârsta lor.

  3. Este adevărat că oamenii despre care vorbeşti preferau în deceniile tinereţii lor staţiuni de odihnă şi recreere precum Olăneşti, Călimăneşti, Slănic Moldova. În nici un caz, ei nu s-ar fi dus la… Vama Veche! Nici ei şi nici oamenii de rînd.
    Pe de altă parte, alţii au stat, se pare, 5-10-15 ani în închisorile politice ale acelor vremuri şi au trăit, bine mersi, pînă în zilele noastre, adică pînă la bătrîneţi şi mai înaintate, la fel de drepţi şi frumoşi ca ăştialalţi. Vezi cazurile lui Corneliu Coposu, Ion Diaconescu, Ticu Dumitrescu şi chiar Iuliu Maniu. Acesta a murit în puşcărie, e adevărat, dar a murit la 83 de ani…
    Oameni şi oameni.

  4. Da, aveți dreptate cu ceilalți.

    Istoria spune un lucru, că în perioada interbelică au existat aceleași fenomene de corupție și hoție ca și acum. Dacă regret întemnițarea și munca forțată la Canal de care au avut parte patrioți români, nu am deloc milă pentru precursorii corupților și hoților de azi.

  5. Domnu Bogdan,
    Luminaţi-ne şi pe noi cu câteva exemple de patrioţi români, dintre cei pe care le regretaţi soarta, care au ajuns în temniţă sau la canal în mod nemeritat.

  6. S-ar putea ca dimpotrivă, să fii trebuit întemniţaţi mai mulţi, mult mai mulţi.

  7. Par Nicolae Steinhardt (trecut la dreapta credinta in puscarie). pe acesta nu il puteti „acuza” de „fascism”. c’o fost evreu..

  8. Am vrut să spun că, adică, şi puşcăriaşii pot trăi mult şi necocîrjaţi, nu doar „nomenclaturiştii”… Aşa că, noi, ăştialalţi, chiar avem şi noi, speranţele noastre. Chiar dacă, mulţi pot spune că în aceste vremuri viaţa în România este mai rea decît în puşcărie. Nu se înşeală prea mult. Iată, puşcăriile sînt astăzi arhipline şi se dovedesc, pe zi ce trece, tot mai insuficiente!

  9. D-le Liviu,

    Nicolae Steinhardt, cum bine a venit Vasile cu exemplul, precum și ceilalți sfinți ai închisorilor, sunt oameni care regret că au avut de suferit.

    Domnile Liviu, consider că îmi sunteți dator cu un răspuns. Doresc să știu dacă ați fost muncitor și care este, în general, trecutul dvs.

  10. Nu credeţi că e cam ridicol de puţin un singur nume, şi acela evreu – cum vine asta singurul patriot român era evreu, hă, hă, hă ar râde Băsescu. Apoi urmează în cadrul răspunsului un schematism tipic gândirii dvs. rigide: „ceilalți sfinți ai închisorilor” , o formulă ready-made, un stereotip, un clişeu a la Lucia Hossu Longin, care v-a „venit” în mod inconştient din puzderia de astfel de elemente şi fixaţii ce populează abundent mintea dvs.

    Despre trecutul meu am mai scris, nu aveţi decât să consultaţi postările mele anterioare sau dacă vă e mai comod, întrebaţi-o pe Lorena Luou. Ea mă cunoaşte cel mai bine.

    • Domnule Liviu, iar spuneți porcării de stalinist de operetă.

      Nu, domnule, puneți mâna și scrieți răspunsul la ce v-am întrebat. Nu stau eu să caut pe blogul dvs. Întrebarea de fapt e una singură: care e trecutul dvs? De aici se va vedea și dacă ați fost sau nu muncitor. De demagogie sunt sătul. Consider că nu mi-ați răspuns la întrebări și că o dați cotită, vă sustrageți, o trăsătură la fel de definitorie pentru dvs. ca și mințitul și calomnierea. Când o să mă plictisesc de dvs., dacă nu răspundeți la întrebările mele, vă voi băga un ban mare cât mustața lui Stalin.

  11. mda, pai la toti, dumneavoastra aplicati stampila de 1.fascisti, 2.exploatatori burghezo-mosieresti, 3.legionari. iaca inca unul(tot evreu convertit la crestinism(in forma eretica) R Wurmbrantd. apropo, am avut rude trecute prin puscarii in „obsedantul deceniu” pe motiv de refuz al colectivizarii fortate. nu au fost nici „fascisti” nici „legionari” nici „burjui”. haha, cu 5 hectare o vaca si 20 oi..

  12. domnu Liviu, sunteti intr-o inselare profunda. un ragaz de reflectie intr-o Sf Monastire ar fi binevenit. urmati exemplul lui Zoe Dumitrescu-Busulenga, domle..

  13. V.R. & Bogdan

    Mă voi retrage la cea mai apropiată mânăstire pentru a mă reculege în urma maximei zguduiri şi a şocului provocat de ameninţarea solemnă a domnului Bogdan că voi primi un ban cât mustaţa lui Stalin de mare.

    Domnu Bogdan, dar un ban mai mic cât mustaţa lui Hitler nu aveţi ?

  14. Nu, domnule Liviu, vă voi da un ban cât mustața iubită, acesta va fi ultima favoare pe care v-o fac. Eu nu glumesc cu răspunsul pe care îl aștept de la dvs.

  15. Vai, vai s-a supărat proletarul caviar, rudă prin mamă cu Elena Ceauşescu, toată stima mea şi consideraţia pentru mama dvs. care nutreşte convingeri comuniste, şi al cărui tată a fost în relaţii foarte apropiate cu Ghiţă Dej, plus un unchi prim secretar de partid de judeţ. Vă daţi seama ce proletar a fost el, cu domiciliul lângă Televiziunea Română, unul din cele mai selecte, frumoase şi râvnite cartiere ale Bucureştiului !

    Păi astfel de proletari ar vrea să fie toată populaţia României !

    • Domiciliul meu nu este lângă Televiziunea Română, este însă într-o zonă similară cu cea în care stați dvs. Tata a fost gardă de corp a lui Dej, în tinerețe, asta nu înseamnă relații apropiate. Unchiul meu a fost sărac lipit, a fost un idealist care a crezut în comunism și s-a luptat pentru cei de jos. Unchiul s-a îmbolnăvit la plămâni de la Bumbești-Livezeni, și, deoarece nu s-a operat, a murit la 33 de ani. Cu cât spuneți mai multe porcării, cu atât mă plictisesc mai mult de dvs. și cu atât vă apropiați mai mult de banul de mărimea mustății staliniste.

      Deci, cum e cu răspunsul la întrebările mele? Care este trecutul dvs.? Ați fost muncitor? Păi trebuie să existe o echivalență, măi dragă domnule Liviu! Păi dvs. mă criticați pe mine, care am fost deschis, dar nu spuneți nimic de dvs. Nu se poate așa ceva, tovarășe Liviu!

      Parcă spuneați că sunteți foarte ocupat cu problemele globale ale clasei muncitoare. Pierdeți cam mult timp pe aici, în ultima perioadă. O să vă fac un bine dacă vă banez, pentru că așa vă veți putea mobiliza total pentru rezolvarea problemelor globale ale clasei muncitoare.

  16. scuze, dar eu nu vad relevanta trecutului unei persoane dedicate unei cauze. ca doara de exemplu Molotov (ministru de externe sovietic) era conte. adica avea numele pe rulmenti, aristocrat.asta nu a fost o piedica in a fi un cadru de nadejde al pcus(b).

  17. wiki in lb engleza minte ca o gazeta imperialista )) vezi wiki in lb romana precum si alte surse. „ruda saraca” , „nepotul lui Striabin, familie nobiliara”, etc.

  18. Vasile,

    Wikipedia în limba română, pe care am consultat-o inițial, spune același lucru precum cea în engleză, că Molotov este fiul unui vânzător de pantofi.
    Cele mai complete biografii din Wikipedia, în afară de cele din țara natală a personajului respectiv, sunt în general cele în limba engleză, acolo, în biografia în limba engleză din Wikipedia, se spune că este o fabulație legătura de rudenie dintre Molotov și compozitor. Ca sursă este dată lucrarea din 2005 a lui Simon Sebag Montefiore , ”Stalin: The Court of the Red Tsar”, un istoric britanic care mi-e cunoscut. Versiunea în română nu dă nicio referință cu privire la informația că Molotov este nepotul lui Scriabin, versiunea în limba română trebuie actualizată după versiunea în limba engleză.

    Vasile, mie îmi place când mă contrazic oamenii și au dreptate, dar nu când mă contrazic și nu au dreptate.

  19. prietene, nu ai citit cu osardie wiki in lb romana. eu nu am incredere in wiki, dar aici tind sa’i dau dreptate. ia de citeste;
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Viaceslav_Molotov
    a fost nepotul compozitorului Scriabin( din familie nobiliara).

  20. Vasile, ia citește ce am scris eu chiar deasupra ultimului tău mesaj! Acolo scrie despre versiunile în română, respectiv în engleză.

  21. faptul ca si’a renegat „originile” este irelevant. se poarta din timpul revolutiei franceze, precursoarea bolsevismului. vezi cazu contelui de Mirabeau lol.

    • Vasile ia citește asta și mai lasă-mă odată cu ”contele” tău: 🙂

      ”Cele mai complete biografii din Wikipedia, în afară de cele din țara natală a personajului respectiv, sunt în general cele în limba engleză, acolo, în biografia în limba engleză din Wikipedia, se spune că este o fabulație legătura de rudenie dintre Molotov și compozitor. Ca sursă este dată lucrarea din 2005 a lui Simon Sebag Montefiore , ”Stalin: The Court of the Red Tsar”, un istoric britanic care mi-e cunoscut. Versiunea în română nu dă nicio referință cu privire la informația că Molotov este nepotul lui Scriabin, versiunea în limba română trebuie actualizată după versiunea în limba engleză. ”

    • Apropo, cum de fu revoluția franceză precursoarea bolșevismului? Eu știam că aceasta a fost o revoluție burgheză, îndreptată împotriva absolutismului monarhic. Băi Vasile, tu mă bulversezi cu contele Mâșkin Vampirul Molotov şi cu revoluţia franceză precursoare a bolşevismului – aici ai aceeaşi părere cu dl Liviu.

      Dacă tu consideri că revoluţia franceză a fost precursoarea bolşevismului (trebuie să explici de ce susţii asta), atunci revoluţia franceză, pentru tine, ca om de dreapta, a fost un fenomen negativ?

  22. „Daca tu consideri..”..nu eu consider, bun, zic sa te contrazici cu alexandr soljenitin. citeste putin aici;
    http://trandafirescu.wordpress.com/2009/12/05/memento-gulag-in-vendeea/

    citeste si asta. despre manifestul lui gracchus babeuf.
    http://www.marxists.org/history/france/revolution/conspiracy-equals/1796/manifesto.htm

  23. Pentru mine revoluţia franceză este precursoarea Imperiului napoleonean.

    Altceva vreau să ştiu de la tine, pentru marea majoritate, era bine în Franţa înainte de revoluţie (oare de unde maxima aceea celebră a Mariei-Antoaneta, „dacă nu au pâine, să mănânce cozonac”?) ? Era bine în Rusia înainte de revoluţie? Era bine la noi înainte să vină comuniştii?

  24. Bogdan/ maxima aceea celebra atribuita „lupoaicei austriece” este o inventie, un pamflet al ateilor”iluministi” la fel si ailalta ..”crede si nu cerceta”(inventata de gnostici ca un atac la crestinism). era bine in franta sub ludovic..intamplator am studiat putina istorie necontrafacuta, „monarhie absolutista” haha. iara rad.

  25. Era bine pe dracu’. Unde ai studiat? La colţul străzii? Francezii de rând mureau de foame, în timp ce nobilii se scăldau în lux şi o ţineau într-o petrecere. Uite, că tot îţi place wikipedia în română, citeşte: http://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_francez%C4%83.
    Ia vezi cum era cu cele trei stări şi care din ele ducea povara impozitelor şi cum bântuia sărăcia şi foametea.

    La fel uită-te la backgroundul Revoluţiei din Octombrie, din versiunea în limba engleză: http://en.wikipedia.org/wiki/October_Revolution

    În ambele cazuri, în Franţa şi în Rusia, înainte de revoluţiile din acele ţări, populaţia era groaznic de împilată.

    Cât despre ce a fost la noi înainte de comunişti şi ce au făcut aceştia, am scris pe blogul MihailAndrei, din lista mea de bloguri, blogul lui TLC – http://mihailandrei.wordpress.com/2011/08/27/orto-doxia-salveaza-romania/comment-page-1/#comments:

    „În România, în perioada interbelică, se fura cam ca acum.

    (…) Condițiile, pentru marea majoritate, erau extrem de grele, iar lumea era înapoiată.

    Și existau multe, multe cazuri când boierul stătea la Paris, iar amărâții nu aveau încălțări pentru copiii lor și nici bani să-i țină să facă măcar câteva clase.

    Comunismul, când a venit a lichidat două plăgi în România: analfabetismul și TBC-ul.

    Prima perioadă a ceaușismului – 1964-1979, care a ținut 15 ani, a fost perioada în care în România s-a atins un nivel maxim din punct de vedere social și cultural, din toată istoria României. Educația, sistemul medical și nivelul de trai au fost exemplare.
    Sunt destul de sigur acum că tot ceea ce s-a construit în comunism nu ar fi putut fi construit de capitalismul românesc (…).”

    Deci, Vasile, trebuie să înveţi să fii obiectiv. Nu mai privi lucrurile exclusiv prin prisma bigotului.

    La noi acum, cică, avem libertate. Cât de bine o ducem? Păi nu au comuniştii dreptate când arată cu degetul spre genocidul de la noi? Nu este generat acesta de un capitalism sălbatic, fără de mamă şi tată?

    Situaţia în Franţa şi Rusia înainte de revoluţii era foarte, foarte grea pentru marea masă, spre deosebire de cea a unui grup de privilegiaţi. Aceste revoluţii nu ar fi putut fi declanşate dacă nu ar fi existat condiţiile grele de care avea parte marea masă. Dacă oamenii ar fi dus-o bine şi ar fi existat echitate, cui i-ar mai fi ars de revoluţie?

  26. ..las-o frate cu wiki..cum a cazut; „grava criza economica”..”nobilii se scaldau in lux”.. „poporu impilat”.. lozinci emotiviste de genu „da-i la sentiment!”departe de realitate. auzi, d’astea am invatat si eu la scoala cu tovarasa profesoara de istorie. poporu era atat de impilat incat s-a ALIAT cu nobilii (fenomen unic in istoria recenta) in cea mai singeroasa rascoala din europa (cauta si tu pe net sau prin biblioteci despre vendée war/r secher).valabil si pt revolutia rusa.. taranii „impilati” in armata alba , versus muncitorii spalati pe creier de propaganda bolsevica.

  27. ps. auzi, nici unul dintre sefii revolutiei franceze nu au apartinut starii a treia..a „poporului saracit si impilat” .au fost 99,9% nobili, popi catolici „apostati”, avocati, medici, filozofi si din marea burghezie. intamplator(?) toti erau afiliati lojilor masonice

  28. Vasille,

    Te sfătuiesc să scrii o istorie pentru bigoţi, ca să vă simţiţi şi voi bine, dacă mai stărui în a emite minciuni cu iz bigot. Auzi, poporul nu era împilat! Şi fă-ţi un blog şi scrie acolo teoriile tale, nu la mine, te rog, care cunosc istorie.

    Acum avem libertate, cum e Vasile acum la noi, nu-i aşa că o ducem minunat – cum o duceau francezii înainte de revoluţie?

    Vasile, acuma, la noi, la ce genocid este în prezent, ar fi bine dacă ar veni comuniştii, ca să-i pedepsească pe împilatorii neamului!

    PS Deoarece m-am plictist să-ţi corectez neadevărurile, te informez că tot ce scrii de istorie înainte de 1965, anul I al perioadei lui Ceauşescu, va trebui să aibă anexată sursa de date (ai wikipedia la îndemână, fie în limba română, fie în engleză). Tot ce nu are sursă va fi şters. Eu am avut bunul-simţ să vin cu sursa de date, wikipedia, când te-am combătut cu revoluţiile franceză şi rusă. La trei ştersături ai un ban, limita maximă de banuri este de trei, primul este de trei zile, al doilea este de o lună, iar al treilea este definitiv.

    La mine se sancţionează şi alte abateri, înjurăturile, mitocănile, obrăzniciile. Orice sancţiune care duce la ban va fi însemnată grafic cu un cartonaş galben. La trei cartonaşe galbene se ia primul ban, conform celor de mai sus.Totuşi, cartonaşele se anulează dacă timp de 6 luni persoana care le-a primit nu recidivează – nu mai primeşte alt cartonaş timp de 6 luni.

  29. Text şters conform atenţionării plus avertisment contra obrăzniciei (eu să-mi completez lacunele privitoare la Revoluţia franceză???)

    Vasile, te rog să vii cu sursa de date care să arate că Robespierre a fost nobil (nu merge doar să spui că are particula „de” în faţă, la nume).

    • … Deci, să-ţi exemplific cum vine asta cu sursa de date:

      Deci, tu, Vasile, dacă vii şi spui – aşa cum ai spus, de fapt, mai sus – „eu am citit că francezii o duceau bine înainte de revoluţia de la 1789, automat tu trebuie să vii cu sursa datelor, cu un link.

  30. un ultim sfat; cauta pe net, despre sefii „revolutiei”franceze. apropo, nu sunt frate cu lupii.la buna vedere.

    • Vasile,

      Îţi şterg sancţiunile, nu pentru că nu le meriţi, ci pentru că eşti printre cei mai vechi de pe aici şi pentru că azi a fost o zi bună pentru mine.

      Trebuie să te pui şi în situaţia populaţiei care a suferit sau suferă, aşa cum se întâmplă azi la noi, şi trebuie să ai şi obiectivitatea să vezi ce au făcut bun comuniştii.

      Dacă priveşti totul numai dintr-un unghi, cel al popilor şi al nobililor,vei fi întotdeauna pe lângă adevăr.

  31. pai au facut (si) multe lucruri bune comunistii (nationalisti sub Ceausescu), nu neg prietene. nu sunt in faza de negare.
    Doamne ajuta, sa trecem peste „diferentele” de opinii…

Lasă un răspuns

