Legionarism și ortodoxie

Ceva mai-nainte am postat pe blogul domnului Dan Camen (http://theologhia.wordpress.com/ ) un comentariu la postarea dumnealui ”Legionarism şi ortodoxie: cîteva observaţii legate de reacţiile produse de intonarea unor imnuri legionare într-o mănăstire ortodoxă din România”, din data de 27 februarie (mai precis, postarea are legătură cu intonarea imnului ”Sfântă tinerețe legionară” la ziua părintelui Iustin Pârvu).

Cine este domnul Dan Camen?

”Măƒnumesc Dan Camen, am 21 ani, sunt student la Facultatea de Teologie Ortodoxăƒdin cadrul Universitățiiƒdin Craiova, anul III, secția Pastoralăƒ. Am urmat profil real la Colegiul Național Nicolae Titulescu din Craiova, secția matematică-informatică, promoția 2004. Din 2004 am devenit membru A.S.C.O.R. Craiova (Asociația Studenților Creștin-Ortodocși Români), ocupând apoi funcția de vicepreședinte și în final cea de președinte al acestei asociații.” (http://www.freewebs.com/dancamen/eu.htm).

Mai jos este comentariul la care m-am referit la început:

”Domnule Camen, vă recomand să citiți cele scrise despre legionari în „Istoria loviturilor de stat din România”, a lui Alex Mihai Stoenescu. Mai jos o să prezint câteva idei din această lucrare, referitoare la Legiune:

Mișcarea legionară nu este o mișcare fascistă, ci o mișcare naționalistă de sorginte creștin-ortodoxă. Mișcarea a făcut mari greșeli, însă, de exemplu, prin asasinarea lui IG Duca, Legiunea a ratat rolul de lider al mișcării de renaștere națională. Asasinarea lui IG Duca s-a produs pe fondul persecuțiilor suferite de legionari, bătăi, omoruri, arestări, toate realizate la ordinul francmasoneriei internaționale, al cărei pion naiv a fost IG Duca.

Carol al II-lea, care îl ura pe Duca, a ştiut de planul de asasinare a acestuia din urmă şi l-a înlesnit.

Cât a trăit Codreanu, evreii nu au suferit nicio persecuție.

Codreanu a fost un român adevărat, a fost erou de război şi luptător împotriva tentativei de bolşevizare a Moldovei, când a dat piept cu agenţii bolşevici, la Iaşi, imediat după primul război mondial.

Legiunea a reprezentat la un moment dat tot ceea ce a avut mai curat, mai pur, poporul român. Din această cauză, la ea au aderat o mare parte a intelectualilor români (pe Ţuţea parcă l-aţi menţionat mai sus), oameni de mare valoare. Cam toată preoţimea de ţară era legionară. Observaţia mea aici este că eu cred că datorită chestiunilor menţionate mai-nainte, Biserica ortodoxă nu poate stigmatiza moştenirea legionară şi nici renunţa la ea.

Încă din timpul lui Codreanu şi mai ales după, mişcarea a fost penetrată de serviciile secrete, lucru ce a dus la deturnarea ei. Se pare că însuşi Horia Sima a fost agent SSI, iar asasinarea lui Madgearu şi Iorga a avut loc deoarece şeful echipei de execuţie era agent secret (unii zic că al bolşevicilor).

Mai spune Stoenescu că legionarii care şi-au continuat cariera politică naţionalistă în PCR au fost cei care au sădit sămânţa naţionalismului în Ceauşescu şi i-au arătat acestuia ce pericol înseamnă Rusia pentru noi.

 Domnule Camen, eu sunt practicant ortodox, dar sunt şi naţionalist. Pentru mine, personalităţi ale neamului nu sunt, de exemplu, numai Codreanu şi Antonescu, ci şi Dej, pentru naţionalismul lui şi pentru că i-a dat afară pe ruşi în 1958 şi Ceauşescu, pentru că l-a secondat pe Dej în 1958 şi pentru acelaşi naţionalism (asta nu înseamnă că nu condamn politica ceauşistă de după 1980, prin care, pentru a se plăti într-un ritm descreierat datoriile, au fost impuse mari privaţiuni poporului român).

Actualizare:

Postarea (articolul) la care m-am referit mai sus, de pe http://theologhia.wordpress.com/, nu este scrisă de posesorul (și moderatorul)  blogului, dl Dan Camen, ci de domnul Gheorghe Fedorovici. Scuze.

55 responses to “Legionarism și ortodoxie

  1. eu cred ca toate ideologiile pleaca de la deziderate oneste si ajung la practici oculte. orice ideologie inseamna PREA MULT ptr. societatea omeneasca capabila sa se autoregleze prin mecanisme pragmatice si nepretentioase. dusmanul suprem al omenirii este „interprofesionalismul si transdisciplinaritatea”, gindite, bineinteles, la modul generic si nu aplicat. cind ciobanul a gindit mai mult decit oaia, cind strungarul a gindit mai mult decit strungul, cind artistul a gindit mai mult decit arta, a aparut confuzia NOII PROPUNERI. bineinteles, ca dialectica istorica ma contrazice din start, insa, ma intreb, cit poti sa fii de intelept sa te poti abtine sa gindesti mai putin decit visul.

    • Creca, hai să ne limităm la cazul particular al României. Dacă aștepți ca societatea românească a sec. XXI să se autoregleze, cred că o să aștepți degeaba. România are acum nevoie de o dictatură (bine ar fi să nu fie fățișă) gospodară, de o dictatură care să facă treabă.

    • pai tocmai, ca Romania nici n-ar trebui sa existe ca si caz particular. desi popoarele sunt diferite, problemele lor sunt aceleasi. faptul nesincronizarii si nesimultaneitatii rezolvarii problemei naste istoria in care traim. nevoia de o dictatura gospodara este aceeasi cu nevoia de o societate absolut libera cu conditia necesara si suficienta ca „operatia” sa aiba loc pe toate natiile deodata. ce-ar rezolva o dictatura gospodara in Romania, altceva decit un nou „dezacord cosmopolit”?
      si priveste numai cit de diferit gindim noi amindoi ca sa intelegi cit de egoiste sunt imixtiunile ideologice macrocivilizatoare.

    • Creca, ungurii, care chiar sunt gospodari, au știut să negocieze cu stăpânii lumii și să realizeze lucruri lăudabile. Trei exemple:

      – Renovarea părții vechi a Budapestei, care e aproape cât Bucureștiul, și reabilitarea infrastructurii acesteia, lucruri care am înțeles că s-au făcut și cu fonduri europene. Și, vorbind de renovare, la ei aceasta este un proces continuu, se renovează mereu câte o parte din Budapesta veche (știu din experiența mea, personală, am stat de două ori în Budapesta)

      – Au refuzat să-i lase pe străini să cumpere terenuri în Ungaria (cum am făcut noi), pe motiv că prețurile sunt încă prea mici, au spus că doar atunci când prețurile la terenurile din Ungaria se vor alinia la cele din Vest îi vor lăsa pe cei cu cetățenie nemaghiară să cumpere terenuri.

      – Au impozitat dublu băncile (presupun că majoritatea nu mai sunt maghiare, așa cum ale noastre nu mai sunt românești, cu capital majoritar românesc), pe motiv că băncile au profituri imense în vremuri de criză.

      Oamenii aceștia, guvernanții lor, au făcut ceva pentru țară. Au fost gospodari și au ținut seama de interesul național.

      Creca, eu nu sunt adeptul niciunei ideologii, deci nu poate fi vorba de polemică cu caracter ideologic între noi.

    • eu am fost intotdeauna adepta despotismului luminat. nu m-am hotarat inca ce sursa de lumina sa folosesc.

    • tu glumesti sau vrei sa ne lase bogdan in intuneric?

  2. nicidecum. in politics sunt sobra ca giulgiul din torino.

  3. nici n’ai avea cum altfel. politica e un artefact.

  4. hm. in cazul acesta, orice urmeaza dupa vanatoarea de mamuti e un postludiu de celuloid dupa un cine verite cu exemplare de rasa. dar nu e artefact, e psihoistorie asimoviana, doar ca mult mai primitiva.

    • exemplarul dintr-un cine verite nu poate fi de rasa doar gratie tehnicii de a-i fi surprinsa spontaneitatea. nici un spilberg nu te poate face div de detroit daca suferi de galagie, fum si batutul rotii pe loc, adica de frustrarea trabantului. am inteles ce vrei sa spui, din fericire pentru propria-ti socializare soapta ta subterana e complementara miceliilor deturnatoare de sinapse iar conlocuitorii psihoistoriei mamutilor se screm in zadar sa nasca monstrii sacri.

    • si d’aia te iubesc eu pe tine mai noemi, pen’ ca esti singurul interlocutor care lasa cuvintele sa faca ce vor din el.

  5. in „istoria calului. de la martoaga la inorog”, va exista, probabil, un capitol special despre cuvintele-armasar arab si arta dresajului empatic:)
    de ce nu-ti faci tu un manej, o arena, un blog, ceva, creca?eu sunt lenesa, toanta si socializez compulsiv suprateran, dar tu pari a avea profile corespunzator.

    • un blog? poate mai tirziu. inca n-am terminat turul subinternautic. aseara de-abia am rejectat al 17-lea blog, doar al 11-lea din categoria „schizo”. deocamdata ma mai odihnesc in poiana lui bogdan-iocan.
      un manej ar fi totusi tentant, tinind cont de menajeria vecina plina de nelumbo, cameleoni, catzelusi salbatici si alte maimutze raspopite cu iz de sapun nespalat marca bergen belsen bender.
      da’ ca sa fiu sincer, rezervele antirabice sunt cam pe sfirsite si te respect prea mult ca sa ma gindesc la ipostaza in care as putea sa te pun sa ma legi.

  6. eu, crestinilor de fiinta care se bat cu caramida in piept pi net, ca vai ce „mari crestini sintem noi” le-as da neste sfaturi utile- culese din paterice ))
    -sa se urce pe cantar sa vada cate kg cantaresc.
    -sa se uite in oglinda, sa vada ce mecla au, dupa care sa-si traga un scuipat zicandu-si; jigodie prefacuta, curvarule, ipocritule!..ca sa vada daca isi sufera macar ocara proprie.
    -sa faca trei sute de metanii si in acelas’ timp sa spuna rugaciunea Domneasca fara imprastiere.
    -sa-si scoata dracii privati, zicandu-si :daca pe ai mei nu-i scot, cum ii voi scoate pe ai altora cu sfaturile mele copiate si prezentate pe tava intr-un cocteil, de nu se intelege din ce si cum e facut?

    ps. pentru ca un argument sa fie valid este nevoie de doua criterii; constructie valida si premise mai probabil adevarate decat false, deci in concluzie frate @creca; da si tu un justified textelor tale , altfel esti doar un taietor de frunza la cainii ilogicii. valabil si pentru sis’ kronstadt.

    • vasile, taci, nu risca sa-ti musti limba. doar spusei ca rezervele antirabice sunt pe sfirsite. da’ daca totusi e ceva important, risca, singereaza si spune.

  7. nu te-ai spalat pe dinti, deci ce spui tu e ipse-dixit ilogic. ca inca nu ai bisturiu ascutit la firma „logica”.

    • vasilica, prietenii mei, macarie, ambrozie si iosif imi spuneau mai alaltaieri la o bere blonda cum ca pocainta nu se masoara prin metanii ci prin rivna inimii. ca nu este de mirare sa cazi, dar este rusinos sa ramii in pacat. ca lui Dumnezeu ii este mai placut un pacatos care se caieste decit un om care nu greseste dar se mindreste. si mai zicea iosif dupa un sughitz zdravan, ca e musai sa te socotesti ultimul si cel mai rau dintre toti.
      eu i-am crezut si ii cred pentru ca singura sperantia ramasa sta in liderii de sindicat. asa ca vasilica, mai ia-te si tu de-o dama, mai trage-i o injuratura, mai spala-te de pacatul extraepidermal cu niste „D(C)oliva sampon ulei de masline extravirgine”, altfel vei sta ca un prost in rai pentru ca nu o sa stii de ce.

  8. v.r., cand voi construi o catedrala, proiectul va fi comprehensibil oricarui audit, cu o schelarie de mahon drept premisa intermediara si legenda in limba materna, stanga, jos. confirma si fra augustin ce spun, francisc e ocupat acum, hraneste prigoriile.

    • noemi, nu crezi ca am putea sa coborim nivelul dialogului, ca oricum alde „schizo” sunt prea prosti ca sa priceapa?
      da’ mai bine lasa, mentine registrul asta, pen’ ca tu mai ai de empirizat lunatici si stiu ca-ti plac (p)noemele rascoapte.

  9. ai oglinda securizata in baie? nu ai citit cu atentie, citeste pct 2. spor.

  10. punctul 8 din drepturile lui vasile: tot ce spun nu se refera la vasile.
    punctul 1: prietenii lui bogdan sunt mai ales ai mei.

  11. asa-i ma creca. chiparosule, tu si noemii sinteti desteptii interneturilor, destepti de bubuie. pot sa bubui si io ca voi, si sa dam gata o haita intreaga?

  12. deci aveti potential. prevad ca veti cuceri media si interneturili apoi implicit va veti impune. io plec in pelerinaj la geneva.

  13. Dragă creca,

    Sper că nu ai rejectat şi blogul lorenic! Acesta este un loc de care doctorul Charcot de la Salpêtrière ar fi fost mândru ca să-l aibă ca obiect de studiu, datorită în primul rând stăpânei.

    Ce mai vuiet de bătălie pe blogul Lorenei! Fum peste tot, se aud scrâşnetele spadelor lovite una de alta, gloanţe şuieră pe la ureche. La un moment dat, în cadru apare comandantul Che Guevara Boeriu, care, cu bicicletele atârnându-i pe nas, atacă la baionetă, cu pieptul gol, numai în pempărşi. Peste toate zgomotele de pe câmpul de luptă, se aude, când şi când, ca vocea lui Zeus, acoperind orice altceva, vocea stăpânei: „MOOORI ÎN MOOOORŢII MĂĂĂ-TII ODAATĂĂĂ! DIIIISPAAARI! BAAAN!”

  14. domnilor, ca sa nu ma trezesc aspirata, pe post de icoana, intr-o cruciada straina sfintelor mele obiceiuri, va anunt oficial si explicit ca eu nu ma caftesc cu persoane, ci cu idei. cand gasesc vreo idee malada in frontalul meu, ma caftesc cu ea si acolo. stiu exact cat napalm poate zace in folosirea improprie a unui termen si cata drama reala poate produce un sofism cretionoid. si mai grav, tot la mine sunt trimisi sa-i repar. iar eu am gripa din toamna si implor, fara succes, sa fiu euthanasiata.

    • Noemi, pot să-ți fac o frecție! Are efect garantat!

    • … Dacă te referi la ce mă gândesc eu, nu există nicio cruciadă, nimic organizat. Și problema acolo sunt tocmai ideile, care sunt tâmpite, acolo avem o Libie virtuală cu un colonel Muammar Abu Minyar al-Gaddafi isteric.

  15. merci, dar nu. stiu eu ca vrei sa ma perchezitionezi la religie, sa stranut tot tot.

  16. bogdane, eu as fi vrut sa mai ramin un timp pe la tine da’ sigur o sa ma priveasca familia ta precum mama lu’ whistler pe mister bin. oricum, „datoria vocationala” ma pune sa nu stau dracu’ntr’un loc. cit priveste ultimul blog schizo sa stii ca l’am rejectat, da’ i’am pastrat charcotic amprenta dentara ca material de studiu imprimata pe fesa dreapta..sau stinga(scuza-ma ca sunt indecis la modul asta)..nici eu nu stiu, ca de la un timp am inceput sa le’ncurc, mai ales cind vreau sa m’asez la masa vreunui restorant..apropo de nedormitu’, sincer ma bucur ca a depasit macar la modul darwinist stadiul de „interjectia-sapiens” si a reusit sa-nceapa sa reproduca un intreg lant de amintiri nevorbite terminate revelant in restaurantul dintr-un film indian in care, vorba ta, toti pling pe umarul persephonei. stiu, el e suparat ca nu l-am bagat in ratzeta, da’ daca ar fi avut rabdare ar fi aflat ca orice haleala din orice restorant, pina la urma se strica si incepe sa puta..deci, ar fi aflat ca el este putoarea retzetei, lucru deloc neglijabil daca pembertonian ne gindim ca cacareaza de capra e ingredientul nr.1 al chanelului 2 turcesc.(am facut si eu ce-am putut, acu’ ce-ar fi vrind , sa aplice pentru chopard noble vetuver?).
    in fine, una peste alta, nici nu vreau sa fiu prietenul chior al lui vasile roaita atita timp cit nu s-a inventat forcepsul care sa-i smulga din miini testamentul vechi, apoi noemi nu vrea sa stea de icoana iar tu trebuie sa mai traiesti 100 de ani ca sa poti sa devii atit de mitocan cit sa scuipi, in gind, niste amariti de troglobiontzi.

    • noemi, dupa paloarea fetzei, am inteles ce spui: esti atit de bolnava incit te bucuri ca fug si ridurile de tine.

    • fantastic, pana si ridurile fug de mine, nu doar barbatii. numai virusii ma adora.of, alba-ca-zapada, hai inapoi in casuta.

    • vai, noemi, dar tu esti pasarea aceea delicata care calca suav suprafata apei, reusind sa evite mocirla blogului gratie sacrificiului frunzei plutitoare a „arderii tangentiale” (vb. prostului).
      sper ca viziunea proiectantului casutei albei-ca- zapada nu a suferit intentionat de deficiente somatotropice, caci dupa cum bine stii fotosinteza mea are oroare la fotonii pitici.

  17. bogdane, pina cind o sa fie ushuit din rai si personajul feminin laetitia de catre sarpele nedormit a lu’ dumnezeu si pina cind fostfericitul sau parinte o sa umble dupa makehairul „la stelica” ca s’o aduca tunsa la poarta manastirii tale, ne dai voie, mie si lu’ vasile roaita, sa remixam o izgonire, cu frunze si alea (bine, nu ca ma laud, da’ mi-e necaz ca eu n’o sa ma vad de frunza) pe melodia candle in the wind de dupa accidentul genetico-edenic al lui elton john si david furnish, in care vasile, adica eva, sa treaca la sentimente mai bune si sa muste primul din marul cunoasterii de sine?

  18. iaca te-o apucat gomoria spirituala..

  19. sanki, am dat-o pe smerenie mai creca@. adevarul supara doar pe mincinosi, de aceea si dracu se distreaza spunant cate un adevar. ca invatatzi sint doar Evraghie Ponticul, Diadoh al Foticeii, Ioan Scararul si altii, nu unii ca noi plini de cojones si stam in pustia internetului. oricum te lepezi de freud? iti plac cercurile vicioase? ti-ai vinde sufletul pentru jocuri? stii cine e sanki? .

  20. lasa pe nazistu ala de heidegger. citeste si tu din parintii niptici.

    • vad ca tu ai ce ai cu neamtzu’, dar cum de n-ai aflat ca daca tii sa ai ceva de spus despre un lucru trebuie sa iei act de el?
      bon, ia fii atent: „cind gindirea este atrasa de un anumit lucru si porneste pe urmele lui, se poate intimpla ca pe drum ea sa se transforme”. Tinind cont ca ” dependent de fiintarea care nu este el insusi, omul e departe de a fi stapinul fiintarii care e el insusi”, spune-mi tu inteleptule, ce e mai bine sa urmezi: drumul sau metamorfoza spontana a gindirii?
      hai, si pe urma iti spun si cum vedea mecinikov bule de aer in firul de par.

  21. calea ma, calea. ca tu nu stii de unde vii, dar nu stii nici incotro de duci, si stii ca nu stii. pai da, am ce am cu neamtzu ca ontologia generala a maestrului e legata vizibil de afinitatile lui politic inepte de care nu s’a dezis. ma creca@, tu pierzi esentza lucrurilor simple si te ratacesti in abstractiuni filosofice, si cum este dovedit stiintific, observational, ca oameni cu profilul tau isi fac intotdeauna loc in fatza, cogitatiunea ta din momentu’ exfolierii ma lasa cu totul lipsit de interes. prin urmare trec pe mukles, asa, sa ai tu ultimu’cuvant. fratie, baga o chindie pe sistem.

    • cum poate sa existe ceva pe lumea asta care sa te lase lipsit de interes, nu inteleg..decit poate daca locuiesti intr-o chilie.
      si apropo de „dovezile stiintifice” ca oamenii cu profil amorf isi fac loc in fatza,cu totul alte observatii stiintifice indica cum ca 80 la suta dintre cei care apuca CALEA despre care vorbesti, n-o fac din motive mistice ci mai ales sociale si (tine-te bine!) psihologice.

  22. hai ca ma tin, da’ scrie si tu „psihologice” cu litere mari (caps), ca doar nu esti pe CALE sa scrii asa si nu asa ; „cale”. eh? cred ca nici pe prima treapta a SCARii nu esti, inca. shefu, putin respect pt meserie.

    • daca-mi spui ce inaltime ai iti spun si pe ce treapta sunt, tinind cont de faptul ca, in general, treptele sunt la 0.5 metri una de alta si tie prea ti-e la indemina sa ma musti de fund.

  23. auzi, nu te enerva si evita cuvintele tari. ca nu esti pe pitici gratis, nici n-am pascut caprele impreuna, sogori nu suntem, si io la ora asta am terminat un bax de stejar. deci fii bland vreau sa zic.

    • pai sigur, sententziozitatea superioara atirna de reperul temporal in care capra are apetit indus.
      da’ mai depinde si de rasa.

  24. ba, tu esti mai nou pe net, eu sunt prea fumat sa-ti mai raspund azi. intra pe …#wordarmy.org – gasesti acolo un blogger sofisticat in formalismul filosofic si te poti desfasura. bafta.

    • merci vasile, da’ nu pot face reprogramari in orarul blitzcrigherului. deja ma cert cu un tip total opus tie, dar si mie (sa nu ma-ntrebi, ca deocamdata nu stiu cum vine asta), banatean dar cu bunici polonezi.

  25. tu incearca totusi blogu ala strong, a lui „syme” , intra la rupere si-o sa traiesti experiente psihedelice. ca-i cel putin la nivelu’ tau, dar mai alambicat.

    • bai, tu sa nu faci pe altu’ mai alambicat ca mine ca stricam relatiunea!
      bine mai vasile, o sa intru daca zici tu. da’ uite, sunt la a treia „gagica” de la care astept sa ma sune si nu reuseste, pentru ca’n nemernicia mea altruista, in scopul nobil de a culturaliza masele (blogul ala chiar are o masa feminina sub medie) i-am codat nr. de telefon..si ea n-a reusit sa descifreze decit primele doua cifre, alea de le stie tot prostu’. e-adevarat ca am avut pe una care a ajuns pina la a sasea cifra, dupa care a obosit si l-a sunat pe altu’.
      daca vrei iti dau si tie codul, da’ tare mi-e frica c’o sa m’ aleg c-o gagica mai putin si cu’n prieten mai destept.

    • P.S. da’ sa stii ca daca raspunde robotu’ nu se pune.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s