Miron Cozma, tâlhar sau erou al clasei muncitoare?

Ieri mi-a spus soţia că a citit în presă despre recenta căsătorie dintre Miron Cozma şi Marinela Niţu. Sincer, nu am putut să nu mă gândesc la destinul acestui om. Cozma a stat opt ani în închisoare. Cel mai crunt cap de acuzare a fost subminarea puterii de stat pentru mineriada din septembrie 1991, pentru care a luat 18 ani.

În 1990, eram doar muncitor, de abia în anul următor aveam să intru la facultate şi să se nască fiica mea. Cu prima soţie a fost un coup de foudre, ne-am cunoscut în septembrie 1990, la începutul lui decembrie ne-am căsătorit, iar peste nouă luni avea să se nască fiica mea, de care sunt foarte mândru. În anul în care s-a născut fiica mea, în 1991, în iulie, am intrat la ASE, la Management, la buget, la FF. Şase ani, cât a ţinut facultatea, mi-am văzut de facultate – am terminat printre primii la mine în an, mi-am văzut de serviciu şi mi-am crescut copilul.

În 1990, până să o întâlnesc pe prima soţie, am avut ca prietenă o studentă, pe atunci în anul I la ASE, care era o suporteră a fenomenului Piaţa Universităţii. M-a dus şi pe mine acolo, la Piaţa Universităţii,  deşi eu împreună cu toată familia mea simpatizam cu FSN –  lucrurile s-au schimbat însă de atunci. Deşi fiecare dintre noi cunoştea cu destulă aproximaţie poziţia celuilalt, din dragoste, dar şi un pic din curiozitate, am acceptat să merg cu ea acolo.

Dumnezeule, acolo, în Piaţa Universităţii, era o promiscuitate de nedescris! Mizerie, gunoaie, miros, ăia făceau tot  felul de chestii prin corturi, era o hazna acolo, ce mai! Mi-era şi frică atunci să nu miroasă ăia adversarul care eram!  🙂 Mai era şi chestia cu mândria de a fi „golan”.  A fost straniu pentru mie să văd moşi şi babe cu pancarta pe care scria „golan” agăţată cu sfoară de gât. I-am urmărit atunci vorbind  în balconul de la Piaţa Universităţii pe Emil Constantinescu, Ticu Dumitrescu şi, cred, pe Cristian Paţurcă, Dumnezeu să-i odihnească pe ultimii doi! Am încercat, pe cât posibil, să fac abstracţie de miros.

Una peste alta, am fost mulţumit şi aş spune chiar fericit când au venit minerii şi i-au alungat pe ăia din Piaţă, am scăpat de haznaua de acolo. Da, era timpuri ciudate, asta ar fi trebuit să o facă forţele de ordine şi nu minerii. 

Acum, spun eu altceva: ce scop avea mişcarea de atunci din Piaţa Universităţii? Scopul nu era să fie daţi jos prin forţă Iliescu şi cu ai lui de la guvernare şi locul lor să fie ocupat de dreapta? Nu a existat atunci o subminare a puterii de stat, făţişă, delict de care Miron Cozma avea să fie acuzat mai târziu? Eu zic că da. De ce atunci nu au fost condamnaţi Constantinescu şi ai lui pentru acelaşi delict? Pentru că …

Mi-e imposibil să fac acum o judecată obiectivă a  lui Miron Cozma. Nu am destule date pentru asta. Totuşi, răspunsul meu la întrebarea dacă Miron Cozma este un tâlhar sau un erou al clasei muncitoare, un om care a luptat pentru drepturile clasei sociale din care face parte, pe baza lucrurilor pe care le cunosc despre el şi pe baza  a ceea ce simt, este că Miron Cozma este un erou al clasei muncitoare.

7 responses to “Miron Cozma, tâlhar sau erou al clasei muncitoare?

  1. Vă felicit pentru subiectul abordat, Miron Cosma, şi pentru concluzie la care aş mai adăuga o notă: un erou tragic al clasei muncitoare.

    Dar nu numai Miron Cosma a avut un parcurs tragic, întreaga clasă muncitoare a avut parte de un acelaşi destin, devenind din subiect al istoriei care, iată, încă în 1991 îl mătura de la putere pe nevrednicul Petre Roman, obiect lipsit de putere şi însemnătate.

    Dacă în 1991 clasa muncitoare condusă de Cosma ar fi dat de pământ şi cu criminalul Ion Iliescu, ştiu că Miron Cosma regretă amarnic acest lucru, şi cu toţi agenţii imperialismului american care se cuibăriseră în jurul său, altfel s-ar fi scris istoria.

  2. Domnule Liviu,

    Cred că Miron Cozma este, da, un erou tragic al clasei muncitoare. Am mai putea să spunem și că Miron Cozma este o personalitate complexă, cu lumini și umbre, la fel ca dispărutul fără urmă Jimmy Hoffa.

    Nu cred că ar fi putut schimba Cozma cursul pe care ne-am angajat, acela prin care a fost distrusă industria României, prin care ramurile care aduceau venit au fost înstrăinate (telecomunicațiile, industria legată de petrol, băncile), prin care, în final, România a fost transformată într-o colonie, o țară de mâna a doua din UE, o țară cu o populație de cumpărători pe credit, vânduți capitalului străin, o țară cu sistemele de asigurări de sănătate și social aflate în pragul colapsului, o țară cu pământul de valoare vândut străinilor (evrei, italieni și alții).

  3. Conţinut şters conform avertismentului.

    De ce aș lăsa chestiile astea de mai sus? De ce să las o chestie atât de fără cap și fără coadă? Dacă nu primesc un răspuns mulţumitor, voi şterge conţinutul mesajelor.

  4. Conţinut şters conform avertismentului.

    • De ce aș lăsa chestiile astea de mai sus? De ce să las o chestie atât de fără cap și fără coadă? Dacă nu primesc un răspuns mulţumitor, voi şterge conţinutul mesajelor.

  5. daca asta ar fi dat de pamant cu zgura „revolutiei” o pateam ca sirbii sub Milosevici. ca stapanii lumii au nevoie de obedienti in balcani- nu de rebelasi.

    • Vasile,

      Am rugămintea ca oricine semnează cu alt nick să menţioneze asta. De exemplu, tu scrii: „anunţ că de acum înainte nu îmi voi mai semna mesajele „vasile roaită”, ci „v.r.””. Aşa este corect, ca să ştie oamenii cu cine discută.

Lasă un răspuns

