Religia ortodoxă

După ce a trecut la religia neoprotestantă, Bodo cântă muzică religioasă

Articol semnat de Florian Gheorghe (Libertatea – 02 februarie 2011)

Rebotezat neoprotestant, Bogdan Marin, Bodo de la Proconsul, are în plan un album de piese creştine pe care să le promoveze live, intr-un turneu naţional de concerte in aer liber.

Membru al Bisericii “Râul Vieţii”, lăcaş de cult în care mai cântă şi Dida Drăgan şi unde s-a pocăit în primăvara anului trecut, după exemplul colegilor săi din Proconsul Robert Anghelescu şi Dragoş Dincă, Bodo este încântat de alegerea făcută şi de faptul că se poate exprima altfel decât în slujbele ritului ortodox.

“Îl lăudăm pe Domnul prin cântece ritmate, în purul stil Proconsul, acompaniaţi de instrumentele noastre. Una dintre piesele pe care le cântăm este melodia ”Sunt al Tău”, ale cărei versuri sunt scrise de soţia chitaristului Dragoş, şi ea membră a bisericii noastre”, ne-a spus artistul.

El a mai adăugat şi că, în afara concertelor în cadrul bisericii, precum cele de Crăciun, trupa va continua să cânte şi la alte evenimente publice.

“Vrem ca toţi oamenii să primească mesajul nostru şi obişnuita noastră binecuvântare prin muzică”, ne-a mai zis Bodo. Loredana, soţia mea, a fost factorul decizional în alegerea noastră, să slujim Biserica. După nuntă, ne-am mutat în casă nouă şi-mi repeta: “Ce bun e Domnul. Dar noi ce facem pentru El? Cum să-i răsplătim bunătatea? Atunci s-a produs declicul”, ne-a explicat artistul decizia lui.

„Îl lăudăm pe Domnul prin cântece ritmate, în purul stil Proconsul, acompaniaţi de instrumentele noastre” (Bodo)”

Cine se integrează în universul ortodoxiei, cine merge la biserică duminica, cine are o carte de rugăciune ortodoxă în casă și o folosește, cine, în general, se străduiește pentru credința ortodoxă, a sa și a strămoșilor săi, acela nu trece la altă religie.
Casa mea de suflet este Biserica ortodoxă română, iar familia mea de suflet este poporul român ortodox. Am început să simt ce înseamnă să fii român în Biserică, pentru că atunci când spui ”român” nu poți să nu faci legătura cu ”creștin-ortodox”. Acolo, în Biserică, m-am gândit la toți cei din urma noastră, care, sub semnul crucii, s-au luptat cu toate greutățile, cu toate lipsurile, ca noi să putem fi azi țara care suntem, la cei care la nevoie – și a fost de multe ori nevoie – au pus mâna pe sabie, au luptat, iar unii dintre ei, de fapt, mulți dintre ei, au suferit sau și-au dat viața pentru neamul nostru și pentru crucea noastră ortodoxă.

Cine trece la altă religie nu cunoaște ortodoxia. Dacă ar cunoaște-o, nu i-ar mai trebui altceva.

Se spune în articol: “Bodo este încântat de alegerea făcută şi de faptul că se poate exprima altfel decât în slujbele ritului ortodox”. Continui eu:  Bodo ce ar fi vrut, să se cânte la chitara electrică la slujbă? A încercat Bodo să cânte, dacă voia să aducă Laudă Domnului, în corul vreunei biserici ortodoxe? Nu cred.

Cei care nu prea merg la biserică, dacă vor auzi de gestul lui Bodo sau al Didei Drăgan, vor zice poate că este vreun mare lucru în a trece la neoprotestantism. Nu, dragii mei, nu e niciun mare lucru. E doar o pierdere pentru sufletul vostru. Dar nici nu stăm în calea voinței voastre!

106 responses to “Religia ortodoxă

  1. bogdane, de cind pune ortodoxia(ta) piedici liberului arbitru?

  2. pai atita timp cit nu face rau nimanui, nu poti decit cel mult sa-i reprosezi ca nu face atita bine ( care sa nu-i suprime totusi dreptul la propria existenta.)

  3. Și am făcut eu altceva, creca? 🙂

    Bun, nu o să mai discutăm de observația ta inițială, care nu este întemeiată.

    Am intrat pe saitul bisericii aceleia, eram curios să văd de ce confesiune aparține. Am văzut, confesiunea, neoprotestantă, este evanghelică. Interesant este însă altceva, referitor la liberul-arbitru de care vorbeai, am dat de regulamentul acestei confesiuni, o să prezint mai jos doar partea de obligații:

    ”Obligaţiile unui membru al Bisericii Râul Vieţii:

    1. Frecventarea regulata a serviciilor spirituale ale bisericii.
    2. Frecventarea regulata a unei celule.
    3. Participarea activa la cursurile de ucenicizare si lucrarile de evanghelizare.
    4. Sustinerea spirituala a bisericii (participare activa, rugaciuni, post, implicare).
    5. Sustinerea financiara a Bisericii (darnicie, zeciuieli regulate).
    6. Confidentialitate in ceea ce priveste problemele discutate in celule.”

    Da, într-adevăr, aici avem lăsată o grămadă de libertate.

  4. cite ai dat? 6 obligatii? pai stai sa vezi la ce suplicii sunt supuse babele ortodoxe: contibutia lunara; contributie anuala; taxa pe coliva; taxa pe „liturghie”; taxa pe parastas; taxa pe botez; taxa pe ,vai, inmormintare; taxa pe cununia religioasa; taxa pe dezlegarea casei; taxa pe „cocosii” de paste; taxa pe dezlegarea porcului (a animalului); taxa pe maslu; taxa pe sarindar..mai zic?

  5. Creca, tu în ce comunitate trăiești? În București nu dă nimeni nimic și nici nu ai prezență obligatorie, ca mai sus, ca pe vremuri la ședințele de îndoctrinare politică, și atunci chestia era chiar laxă, față de fascismul neoprotestant.

    Și încă ceva, nu există nicio taxă impusă de către Biserica ortodoxă, totul este benevol. Că sunt și abuzuri, da, suntem o biserică mare, ce să-i faci, dar cine își cunoaște drepturile și le cunoaște, nu poate fi obligat să dea niciun ban.

    Zeciuiala însă mai sus, la băieți, este obligatorie. Dacă un cuplu câștigă 1.000 de euro pe lună, atunci 100 se duc la biserică, asta înseamnă 1.200 de euro pe an.

    Creca, fii rezonabil, oi fi eu naționalist și creștin-ortodox, dar nu sunt fanatic și nici lipsit de simțul echilibrului și al adevărului.

    • Incorect. Avînd tată preot, bunic preot şi străbunic preot, cred că ştiu, totuşi, cîte ceva. Plus ca am absolvit aceeaşi facultate.
      Taxa de cult este obligatorie. În plus, în marile oraşe mai ales, vreau să văd preotul acela care face cununie sau înmormîntare fără taxă.

      Bun, acestea fiind zise, îţi împlinesc dorinţa şi nu mai intru pe acest blog. Acuma eram doar uşor insomniacă şi am reluat traseul de ieri pe internet.

    • Tu hotărești cum ești. Eu îți spun ce ai scris.

      Ca de obicei, ești în eroare, nu a existat nici înainte o taxă de cult obligatorie, impusă de Patriarhie și nu există nici acum. S-a tot scris de curând de taxele de cult, despre acea listă emisă de Patriarhie, au fost articole în ziare, mai documentează-te. Cuvintul ”benevol” apare peste tot.

      Dacă aș fi avut eu descendența preoțească de care zici, mi-ar fi fost rușine să spun aiurelile pe care le spui tu cu privire la patriotism. Iar ce ai scris cu privire la Păunescu este altă obrăznicie și prostie și o insultă la adresa mea. Să fii mulțumită că nu ți-am șters ce ai scris. Nu uita ce ți-am spus, cu respectul gazdei.

      Sincer, nu îmi pasă ce faci. Vreau doar să existe un dialog civilizat aici și voi sancționa orice altceva, în speță prostiile și insultele.

  6. trolu asta ingamfat, nu a citit pe Petre Tutea. s-a limitat la 3 pagini pe diagonala din r dawkins. reflex pavlonian, cand scrii de ortodoxie – se sofoaca ))

  7. tu incearca sa nu ma plictisesti prea tare ok? vezi ba creca, nu gramatica ne mantuieste, si eu nu vreau sa ajung in raiul lingvistilor unde nu sunt primiti cei cu pacate gramaticale.ro/… ))
    am alte planuri; sa navalesc in gradina lu’ muhammed ,si-l pagubesc de 72 de virgine.
    Kama Sutra forever.
    draga creca, daca mai stai p-aici, daca esti cuminte si papi tot din farfurie, e posibil sa-ti imbunatatesti Karma, afland si alte chestii existentiale. daca faci nasoale capeti (…).
    ))

    • vorbesti de lopata cheferista cu care „bai paulica, tot tu bagi carbuni”?

      Creca, nu mă supăra! 🙂

  8. *nu e pavlonian ci pavlovinian* (lol) deci..MarmOTa iNvElea cioColAta.
    🙂

    Fără Shankra! 🙂

  9. pai ce faci bre bogdane, cazi in obiceiuri pe care le detesti? cu ce e mai jignitor „p(a)ulica” decit „lopata in mecla”?
    pai vezi de ce n-are ursu coada? ca finca i-a mincat-o roaita.

    • Am rezolvat și cu lopata, nu o observasem. Să mor eu de nu șterg tot! 🙂 Fără obiecte contondente, fără cuvinte obscene, fără insulte. Dacă sunteți cuminți, vă las pe fiecare să scrie câte o postare aici. Condiția este să nu se jignească Biserica și nici PCR (am cei doi domni marxiști pe care îi simpatizez!).

  10. da tu..Printul intunericului mi-a vandut-o.

  11. Domnilor Creca și Vasile, eu în curând mă bag la somn. Nu vă cer nici măcar să scrieți la subiect, vă cer însă să nu mai folosiți cuvinte cu caracter obscen, insulte. Nu mă siliți, vă rog, să șterg postările cu totul.

    Puteți să fiți de acord cu mine că dacă eu nu am înjurat pe nimeni pe aici, pot să am pretenția ca să nu existe înjurături pe blogul meu? Pur și simplu doresc să am și eu un blog fără cuvinte urâte. La Lorena și în alte părți se poate înjura, mai greu pe alocuri, dar se poate până la urmă. 🙂

  12. Şi, măi, tocmai la postarea mea cu religia v-aţi găsit să vă jigniţi?

  13. creca
    „ca *finca* i-a mancat-o..”
    ai atras atentia prostului. vezi? stiu ca stii sa scrii corekt. go back and try again

  14. bogdan@, vad ca astia aterizati aici de la murena, sunt taiosi ca lamele de barbierit la cele sfiinte..

  15. lecturi de tinerete.de fapt sunt zilot. citesc la psaltire mai mult de o catisma.
    facem armistitiu?

  16. tuai shi alte variante. rulezi fin la murena shi la radu pitici pe creier. ai valuare. te-am ginit acu catva timp.

    • e-adevarat, da’ la piticu’ rulez mai usor ca n-are circumvolutiuni ci doar o tabula unde ,recunosc ca mai ma impiedic citeodat’ de vrun gainatz corporatist.

  17. adevarat ai grait, creca . parca ai citat din Kattan-17-a, sa mor nebun! eu nu am atractii d-astea..

  18. Bogdan sa nu repetam istoria. E usor sa anatemizezi, sa zici ca Bodo sau cutare nu vede Raiul, etc. Sa nu uitam ca si intre Sfintii Parinti au fost discordii. Sti de ce a murit Sf. Ioan Gura de Aur? stiu ca sti, .. din prea multa dragoste a fratilor lui. Biserica are de treaba cu lumea. Traim o perioada post catastrofe, si oamenii au nevoie de Iisus Hristos nu de reclame confesionale!
    Sufletul nostru il cauta pe Hristos nu o confesiune sau un cult. Defapt daca noi ortodocsii am fi adevaratii credinciosi ,nici nu ar mai trebui „reclama”, fiindca faptele noastre ar vorbi! Sf.Pavel si Sf Petru in Faptele Apostolilor nu propovaduieste o noua secta( fiindca crestinismul a fost intr-adevar o noua secta iudaica , din iudaism s-a desprins) ci pe Hristos Pantocratorul.

    • Domnule Horvath,

      Să înțeleg că sunteți ortodox? După nume nu păreți. Dacă da, înseamnă că nu ați avut de-a face cu neoprotestanți de la noi. Mă miră oricum foarte tare faptul că luați apărarea neoprotestanților neaoși, dacă sunteți ortodox. Deși consider că textul meu este extrem de relevant pentru subiectul ”ortodoxism-neoprotestantism”, o să punctez în continuare, din nou, câteva chestiuni.

      Problema pentru mine este că eu, având de-a face cu neoprotestanți născuți aici, persoane care au trecut de ortodoxism la neoprotestantism, și cunoscând bine cazurile respective, am observat că oamenii respectivi nu au știut absolut deloc ce înseamnă religia în care au fost botezați. Culmea, acești oameni se consideră superiori acum nouă, ortodocșilor, acum cică ei sunt aleși.

      Strămoșii acelor oameni au murit în războaiele noastre, în umbra crucii ortodoxe. Nu cred că s-a gândit vreunul dintre acei înaintași că vor avea urmași care să renunțe la credința strămoșească.

      Există și o excepție, printre cazurile cunoscute de neoprotestanți români, un amic care este adventist (adventiștii parcă sunt mai destupați). Și acest amic este convertit, el a fost botezat ortodox. Norocul cu el este că, datorită poate faptului că părinții și sora lui sunt ortodocși, nu s-a radicalizat. Însă, și amicul acesta, într-un fel vorbește cu mine, normal, când suntem numai noi și altfel, mult mai reținut, îmi vorbește când apare vreun coreligionar de-al lui.

      Deci, ca să concluzionez, în general, am o părere proastă despre cei care trec la neoprotestantism, îi consider niște oameni săraci cu duhul și trădători ai neamului în care s-au născut

      Domnule Horvath, eu sunt fericit că trăiesc în ortodoxie, că am ajuns să cunosc această religie. Mă simt dator și față de înaintașii mei – cunosc povestea celor din neamul meu care au luptat în ambele războaie mondiale – să duc flacăra candelei ortodoxe mai departe.

      Să auzim de bine, domnule creștin-ortodox român Horvath!

  19. Domnule Bogdan eu sunt din familie de neoprotestanti, si m-am convertit la ortodocsi. Sotia mea este neoprotestanta, si o iubesc asa cum e. Ii cunosc mai bine ca dumneavoastra si stiu ce vorbesc. Nu tara ma face sa fiu crestin. Daca m-as fi nascut in Afganistan, sau dumneavoastra , a-ti mai fi pledat pentru crestinism? Un olandez sau american ,de pilda, poate avea aceleasi temeiuri ca si dumneavoastra ,pentru crestinism. Stramosii lor au murit ca si ai nostri pentru apararea patriei. Sunt eroii nostri, trebuie sa-i pretuim. Insa faptul ca esti crestin nu e o intamplare. Suntem mai binecuvantati ca altii ca ne-am nascut in Romania si nu in Afganistan. Avem o cultura crestina, insa nu e deajuns. Paul Evdokimov zice ca dupa botez, omul trebuie sa se intalneasca cu Hristos, si sa continue calea sfintirii. Hristos e temeiul credintei noastre. El e centrul, fiindca moartea Lui ne-a mantuit si ne-a facut urmasi ai Lui, nu moartea eroilor nostri!
    Nasii mei protestantii lucreaza pentru rromii din Cluj, ii imbraca, le face case, chiar au o gradinita pentru acesti oameni ostracizati. Hristos e mantuitor si pentru ei. Sunt multe rele in abele tabere. Si daca se considere superiori, rusine lor, si asta nu ar trebui sa va faca sa-i invidiati,nu?
    Eu sunt ecumenist, dar urmez pe Florovsky , Schmemann si alti teologi rasariteni. Numai bine, si ganduri bune1

    • Domnule Horvath, sunteți o figură, în sens pozitiv, vreau să zic, simt că sunteți sincer în demersul dvs. Ce v-a făcut să treceți la ortodoxism? Și cum de vă acceptă ca ortodox soția și cei de aceeași religie cu ea din jurul ei? Nu există o încercare continuă de a vă converti?

      Cumva vă înțeleg, soția mea este catolică, convertită. Consider că cele două religii, religia ortodoxă și catolică, sunt religii surori. Oricum, soția merge cu mine la ortodocși în fiecare duminică și nu am alți catolici în jurul meu, asta nu o spun însă cu răutate, acum, ci doar cu o anumită ușurare. Mai merg câteodată la catolici, deși sufletul meu se simte străin acolo, însă apreciez condițiile.

      La un moment dat, am discutat cu soția și cu preotul nostru ortodox, care ne-a cununat, și am pus problema revenirii ei la ortodoxism. Preotul, om înțelept, a zis: ”Da’ de ce trebuie să se facă așa?”. Am înțeles atunci că nu poți să obligi pe nimeni să facă ceva ce nu simte.

      Domnule Horvath, majoritatea neoprotestanților pe care i-am cunoscut (toți de naționalitate română și trecuți de la ortodoxism la neoprotestantism) sunt nesimțiți și, după cum spuneam, ni se consideră superiori, nouă, ortodocșilor. Mai sunt și ignoranți, pe deasupra. Dacă nu te convertești, ca ei, ești dușman. Eu nu-i mai consider români pe aceștia, pe ignoranți, iar în momentele mele rele aș vrea să-i văd plecați de aici, să fie dați afară cu baioneta la spate, eventual. Știu, nu este uman ce spun eu, dar acești ignoranți chiar te aduc la starea în care îți vin astfel de gânduri. Există și excepții, neoprotestanți mai liberali, dar aceștia sunt condamnați de turmă pentru că sunt altfel. Înțeleg că soția dvs. este o excepție. Poate nu știți cum își educă neoprotestanții convertiți copiii, eu cunosc un cuplu penticostal cu doi copii. Ei spun că nu îi botează, ci le lasă libertatea de a alege, la o anumită vârstă, în schimb le spală creierul, copiii aceia nu știu nimic altceva decât religie, nu tu artă, muzică, pictură, beletristică, au parte numai și numai de material penticostal. Să le fie rușine!

      Domnule Horvath, din cauza ignoranților, a fanaticilor români proaspăt convertiți, care nu sunt ca neoprotestanții din alte părți, de exemplu ca neoprotestanții nativi din America, care după mai mult de o sută de ani de neoprotestantism au căpătat o anumită toleranță față de cei de altă religie creștină, nu ne putem uni. Nu se va pune problema de unire, ci doar de luptă, și noi, ortodocșii, vom lupta și cred că și vom câștiga, respectivii și/ sau urmașii lor ori se vor întoarce la ortodoxie, ori vor pleca de aici.

      D-le Horvath, faceți greșeli elementare de limba română (”a-ti mai fi pledat”, de exemplu), se vede că limba dvs. maternă este maghiara, iar româna a fost învățată ca a doua limbă. Aș fi curios să știu, până la urmă, care este situația cu dvs. Și aș vrea să mai știu ce este cu ecumenismul acesta ortodox, pentru că nu l-am auzit pe Înaltpreasfințitul Daniel să vorbească de unirea cu neoprotestanții. În cărțile noastre de rugăciune aceștia sunt în continuare numiți ca ”limbile fără de Dumnezeu”.

  20. Domnule Bogdan,

    Scriu de mult, am chiar publicat, insa ma pot scuza(si sa ma ierti), ca de la taste faci usor erori de scriere, mai ales cand ai patos. 🙂
    Daca am eu probleme cu scrisul dumneavoastra aveti probleme cu prejudecatiile. 🙂
    Sunt nascut Prigoana, si sunt roman. Mi-am schimbat numele in Horvath din mai multe motive: ma enerva ca toti ma intrebau daca sunt rubedenie cu domnul Prigoana. Eu ca personajul lui Dostoievski, Miskin, sunt un om modest. Pana si profesorii mai de la facultate ranjeau ascuns cand ma intrebau daca nu cumva o dat de unul mare. Horvath nu are nimic unguresc, defapt inseamna croat. Rudele sotiei mele sunt din Croatia. Iubesc toate natiile, cum m-a invatat si Hristos, sa imi iubesc si dusmanii; stiu ca o sa ne spuna cineva ca e imposibil, insa noi sa ne rugam Mantuitorului sa ne ajute credintei noastre. Si mai sunt si alte motive care nu ti le pot spune. Stiu si alte limbi afara de romana, insa maghiara e grea; e sora cu findlandeza si o gasesc mai grea decat germana.
    Cum am zis , sunt oamneni buni si rai in toate confesiunile crestine.
    Apropo de catolici. Catolicii sunt urati de ortodocsii fundamentalisti; Citeste pe Parintele Papancioc. In monahism catolicitatea e erezie ca si protestantismul. Crede-ma ca nu vorbesc minciuni. Eu am ales calea ecumenismului, dar nu ecumenism de acela zugravit de ortodocsi rautaciosi.
    Numai bine.

    • Domnule Horvath,

      Știu că și catolicii sunt considerați eretici, dar eu țin cont de faptul că deosebirile sunt mici și asemănările multe, până la urmă cele două religii sunt două ramuri ale aceluiași trunchi. Iar preotul, duhovnicul meu, după cum am și spus, știe de situația familiei mele.

      Domnule Horvath, eu, ca să vă răspund serios la glumă, nu am avut prejudecăți când am intrat în contact cu neoprotestanții, părerea – proastă – mi-am format-o după.

      Deși ați inițiat un dialog cu mine, ascundeți niște lucruri. Normal este să știm cu ce fel de om dialogăm, dacă vrem să existe un dialog pe picior de egalitate. Deci, eu îmi fac datoria și vă pun niște întrebări (a doua oară unele), la care vă rog să-mi răspundeți, eu nu am ascuns nimic față de dvs.:
      – De ce ați trecut la ortodoxism și de la ce religie?
      – Până la urmă, ce fel de ortodox sunteți, cu acest ecumenism al dvs.? Aveți un preot ortodox la care vă spovediți și dacă da, ce zice el de ecumenismul dvs.?
      – Există tentative de convertire a dvs. la neoprotestantism?

      Domnule Horvath, nu mă interesează acele alte motive pentru care vreți această unificare. Dvs. înțeleg că susțineți că sunteți ortodox ca mine, unul obișnuit (nu de rit vechi, de exemplu). Dacă ați fi însă un astfel de ortodox, v-ar fi foarte ușor să răspundeți la întrebările mele, doar suntem în aceeași tabără. Cred că ori ascundeți ceva, și nu sunteți un ortodox obișnuit, ori mai degrabă mă mințiți și sunteți un neoprotestant care minte și face propagandă voalată pe net. Oricum, dacă nu voi primi niște răspunsuri clare la întrebările mele, opțiunea care îmi rămâne este să vă consider mincinos și să-i avertizez pe ceilalți ortodocși cu care intrați în dialog de acest lucru, când voi observa că intrați în contact cu ei. Până la urmă, toleranța și încrederea noastră, a ortodocșilor, nu trebuie exploatate ca slăbiciuni.

      Și încă o chestie, ca o concluzie, nu noi îi discriminăm pe neoprotestanți, ci invers. Ei se consideră superiori nouă, ei sunt aleșii, dacă nu te convertești, ești dușmanul lor. Dacă au firme, angajează numai de-ai lor, în timp ce noi nu facem acest tip de discriminare. Nu neg, sunt și excepții, dar acestea sunt puține. Însă, situația se va schimba, va exista o luptă, inițiată de băieți și pe care noi, ortodocșii, nu am dorit-o și pe care avem toate șansele să o câștigăm, pentru că fanaticii de obicei pierd, iar turma neoprotestantă de la noi este, în general, o turmă de fanatici.

  21. Mă amuzaţi de-a dreptul. Am un preot la care mă mărturisesc, şi chiar am studiat la o facultate ortodoxă. Studiez teologia, şi am cunoştinţe de teologie şi ortodoxă şi protestantă. Nu dau nume, că sunt o grămadă de oameni isterici care mă îngrozesc cu gândirea lor. Staţi liniştit în ce priveşte prozelitismul. Nu se converteşte un om după un dialog. Pe ce lume trăiţi ? Eu nu vorbesc cu oamenii ca să i conving de ceva, asta numai Dumnezeu poate face. Eu vorbesc cu ei pentru dialog. Ce nu-mi place la unii e că sunt excentrici, te cataloghează, te suspectă, …stai domnule că nu sunt magician să te transform în ortodox sau protestant. Sunt şi eu om. Teologia e stufoasă, şi scriu din autorii mei preferaţi pe blog. Sunt teologi minunaţi de ambele tabere. Karl Barth a fost cel mai mare teolog a secolului trecut, ne spune Papa Paul al II lea. Dietrich Bonhoffer a fost un teolog strălucit care a murit ca martir în al doilea război mondial. Şi la facultatea ortodoxă îi aveam la biblografie pe bibliştii protestanţi, cum protestanţii îi au pe teologii noştri străluciţi de studiat.
    Observ că îmi puneţi întrebări care ţin de viaţa mea spirituală , de parcă mă anchetează Gestapo-ul. De ce toate astea, când eu scriu pe un post public ? Nu mi e ruşine să recunosc că sunt ortodox, şi mi-e ruşine de dumneavoastră că mă faceţi mincinos. Un creştin, de orice culoare ar fi el, ştie că minciuna e păcat. Acela care minte, nu prea ştie ce-i creştinismul.
    V-am zis că sunteţi plin de prejudecăşi când aţi afirmat că sunt maghiar, după scris şi după nume. Domnule nu doar românii sunt oameni. Dumnezeu i-a făcut pe toţi, şi îi iubeşte pe toţi. Aluziile astea jignesc, şi nu sunt demne de un creştin.
    Sunt ecumenist, în sensul în care sunt şi la muncă. Am o muncă harică. Salvez vieţi care sunt pe moarte. Lucrez la o terapie intensivă. Acolo am jurat că nu fac diferenţe, că toţi oamenii sunt egali. Exact aşa-i şi cu cei cu care stau de vorbă. De orice etnie ar fi, ei sunt copiii lui Dumnezeu.
    Nu fac propagandă, să ne înţelegem, cum nici o confesiune din creştinism nu ar trebui să facă. Şi cum v-am zis, suntem în aceaşi oală, din punctul de vedere a unui călugăr. Că e neoprotestant că e catolic, tot una. Cunosc teologie, schisma tot schismă e, şi catolicii nu lasă din a lor.

    Numai bine.

  22. Domnule Horvath, aveţi un fix cu prejudecata, am zis eu ceva de unguri? Aceia, ca şi noi, încearcă să-şi apere credinţa strămoşilor. Nu am nimic cu ei.

    Când accepţi un dialog (pe care dvs. l-aţi iniţiat), îndeosebi pe teme de religie, vrei să ştii cu cine ai de-a face, mai ales când omul acela, care, culmea!, pretinde că e ortodox, vine cu lucruri ambigue, interpretabile.

    V-am pus niște întrebări simple, pentru clarificare. Nu ați răspuns. Pentru mine din acest moment sunteți un mincinos. Duceți-vă, domnule Horvath înapoi la neoprotestanții dvs. și mai terminați cu minciunile, pentru un matur e ceva jalnic să mintă în halul acesta! Și asta, cu schimbarea numelui din Prigoană în Horvath mi se pare altă glumă nesărată, de ce nu ați ales Ionescu, domnule Croat? Acum poate o să spuneți că ăsta e numele soției sau al mamei unguroaice. Să fiți sănătos, domnule Horvath!

    Una peste alta, din acest moment toate textele dvs. pe care le postați aici vor fi șterse! Să nu mai aud de dvs. pe aici!
    Şi, dacă mai dau de dvs. în alte locuri, în polemică cu ortodocşi, îi voi avertiza că sunteţi un mincinos, aşa după cum am spus.

  23. Text șters conform atenționării

    Întrebările pe care vi le-am pus, de clarificare, pe care poate să le vadă toată lumea, nu au un caracter intim și au fost puse datorită atitudinii dumitale dubioase, care sugerează minciuna, domnule Horvath.

  24. Text șters conform atenționării.

  25. Text șters conform atenționării.

  26. Text șters conform atenționării.

  27. Text șters conform atenționării.

  28. tocmai l-ai insultat pe d-l horvath, intr-o maniera extrem de onorabila, desigur, fiindca ai hotarat Tu care sunt limitele spatiului sau intim si ai reclamat o reciprocitate in informatii, asupra careia nu ati incheiat un contract anterior. ar trebui sa stii, bogdan, ca asta poate fi receptat ca semn de agresivitate inconstienta , la care oamenii reactioneaza altfel decat ti-ai dori. sorry pentru intruziune.

    • Noemi, eu am fost, sunt și voi fi un războinic. Toata viața voi fi tributar pregătirii mele militare la trupe de elită. Dacă ești comandantul unui pluton și pornești cu plutonul tău într-o misiune de cercetare și te surprinde cineva, care pare să fie dubios ca dl Horvath, îl împuști pe loc, ca să-ți salvezi trupa de o eventuală trădare.
      Dl Hovath este alunecos, nu a răspuns la niște întrebări simple, a încercat să se strecoare, deci, adio domnule Horvath!
      Noemi, țara asta, neamul acesta și religia noastră ortodoxă trebuie apărate, aici nu e loc de ambiguități. Nu putem, de exemplu, noi, eu cu dl Horvath, să ne așezăm la o masă, la o cafeluță, și eu să stau și să-l ascult cum încearcă să mă îmbârlige. Dacă ai văzut cei 300, acolo Leonidas a spus o vorbă mare: ”Aici e Sparta!”. Deci, în concluzie, la gunoi cu toți trădătorii de țară și de neam! 🙂

      Dl Horvath bâguia ceva cum că lucrează la terapie intensivă, pe lângă aiurelile lui simpatice cu ghiveciul din religii, și că el are grijă de toți pacienții la fel, indiferent de ce religie este fiecare. Presupunând că Horvath-Pinocchio nu a mințit și aici, atunci face un lucru lăudabil, și eu aș face la fel, dacă aș fi cadru medical, numai că nu sunt.

  29. fantastic. probabil ca in timp ce tuseam de bubuiau carpatii, s-au declarat stare de razboi si legea martiala, iar d-l horvath , camuflat pervers in ghiocel , venise sa violeze fecioara noastra nationala, ortodoxia.

    • Noemi, în viață există valori pozitive și negative, poți distruge, apăra, perpetua (ceva negativ sau pozitiv), de exemplu. Oricum, ca să existe civilizație, unul dintre atributele care desparte omul de animal, trebuie să ne ”agățăm” de niște valori pozitive, să luptăm pentru ele. Fiecare, până la urmă, se aliniază unor valori, prin alegere conștientă sau nu. Tu, care ești o elevată, cu siguranță te încadrezi în categoria celor care pot alege.

  30. Am citit comentariul lăsat pe blogul lui Mihailandrei și vreau să fac anumite precizări, având în vedere faptul că el nu mai dorește să-mi aprobe comentariile. Treaba lui!
    „Eu am avut de-a face cu neoprotestanţi. Am văzut anumite chestii la ei, cum ar fi sentimentul de superioritate faţă de noi ortodocşii, ei sunt, nu?, aleşii.”

    Nu suntem superiori față de ortodocși, dar nici ortodocșii față de noi! În fața Domnului suntem egali!

    „Am mai văzut că ei se izolează de noi, majoritatea ortodoxă, deşi nu le impune nimeni asta, ei nu se ajută decât între ei, dacă nu te înregimentezi în religia lor, eşti inamicul lor.

    Asta este o altă eroare! Eu trăiesc într-un sat unde restul sunt ortodocși, inclusiv cei din familia mea. Mă ajut cu vecinii mei în mod reciproc, chiar îmi face plăcere să îi ajut atunci când ei mă solicită. Sunt o grămadă de oameni care pot depune mărturie! La serviciu lucrez numai cu colege ortodoxe, pe care le respect și le ajut atât cât pot.

    „Ei spun că nu îşi botează copiii, le dau posibilitatea de a alege mai târziu, dar în schimb le spală creierul de mici, pentru neoprotestanţi români fanatizaţi şi tâmpitizaţi nu există beletristică şi artă, iar din muzică nu există decât muzica religioasă, a lor, bineînţeles.”

    Copiii sunt botezați în baza textului din Matei 28: 19, 20, iar ei au într-adevăr dreptul de a alege pe cine vor să slujească atunci când sunt mari. Nu există niciun text biblic care să susțină botezul copiilor mici! Cât privește „spălarea creierelor”, ideea asta nu este decât apă de ploaie! Nu este nimic adevărat! De ce spui că nu există beletristică? Eu citesc cu plăcere atunci când am timp! Cât privește muzica, este adevărat că ascultăm muzică religioasă de-a noastră, dar personal îmi place foarte mult muzica populară, muzica simfonică mă relaxează, mai ascult și muzică ușoară, cu excepția rock-ului pe care îl detest! Deci, unele idei sunt total eronate în ceea ce mă privesc!

  31. Mulțumesc! La fel! Dar de ce m-ați întrebat?

    • Este normal, zic eu, ca într-o discuţie despre religie ambii parteneri de dialog să cunoască religia celuilalt, nu numai unul singur.

  32. Nu am specificat de la bun început acest lucru pentru că personal țin mai puțin la o anumită denumire și pun preț mult mai mult pe calitatea de copil al Domnului!

  33. Pentru că blogul meu are specific strict religios. Nu amestec lucrurile! Dealtfel, mai am un blog cu caracter didactic. Asta pentru că eu lucrez în învățământ. Iar pe blogul meu didactic nu postez decât lucruri referitoare la școală. Normal, nu vi se pare?

    • Bine, atunci vă rog să-mi daţi şi mie adresa blogului didactic, sunt curios să văd și eu cum sunteți în ipostaza didactică, dacă nu pot să văd cum sunteți în cea umană.

      Şi ca să răspund la întrebare, nu, nu mi se pare normal. Păi cum să vadă lumea că nu sunteţi un robot neoprotestant, că nu aveţi creierul spălat ca mulţi dintre coreligionarii dvs. români, că mai citiţi o carte, vedeţi un film, ascultaţi o muzică?

      Și mai am o întrebare: am văzut poza cu corul bisericii din Dej, de curiozitate, fetele tinere merg în mod normal pe stradă cu baticurile pe cap, cu bluzele cu mânecă lungă, fustele lungi, ciorapii stas și pantofii fără toc?

  34. http://domnutrandafir.wordpress.com – acesta este blogul meu didactic.
    Acum, permiteți-mi să vă răspund și eu! Mi se pare corect și normal ca lucrurile să nu fie amestecate. Probabil că și pe blogul dumneavoastră subiectele sunt preponderent religioase. Mărturisesc că nu am citit toate articolele! Dacă eu ascult și o altă muzică, o ascult pentru că așa vreau eu și pentru că îmi place. Încă de la început de când mi-am făcut blogul mi-am propus ca acesta să să aibă caracter strict religios. Nu cred că este o crimă! Dealtfel, nici de pe blogul dumneavoastră eu nu vă pot cunoaște ca om, în afara faptului că sunteți ortodox. Cât privește expresiile de genul „robot neoprotestant, creierul spălat”, astea sunt niște aberații pe care, deocamdată, nu le iau în seamă.
    Cât privește fetele din corul bisericii din Dej, cred că cel mai bine ar fi să le întrebați pe ele, dacă aveți posibilitatea. Eu nu le pot întreba din simplul motiv că sunt prea departe, locuiesc undeva în Bărăgan.

    • Domnule Puchea, nu pot decât să vă mulțumesc pentru adresa de blog. Nu, blogul meu nu e unul religios, postările cu religia nu reprezintă, zic eu, nici 5% din totalul postărilor mele de pe acesta. Probabil acum sunteți în vizită în Ardeal, deoarece IP-ul dvs. îmi apare a fi din Ardeal. Nu e nicio problemă cu asta, problemă e cu textul de mai jos:

      puchea.dorel: Frate Marius, chiar acum mă bucur de muzica dumneavoastră! Se vede că e pornită direct din inimă! Nu credeam să întâlnesc un creștin român care să fie fan Elvis Presley (a cărui muzică o admir și eu), mai mult, care să aibă o voce asemănătoare! Domnul să vă binecuvânteze și să-Și reverse asupra dumneavoastră belșugul Său de har divin!

      sursa: http://ro.netlog.com/dorelpuchea

      Păi domnule Puchea, dvs. și cu încă câțiva coreligionari de-ai dvs. sunteți revoluționarii care-l ascultă pe King. Și mai spuneți că nu vă place rockul! A da, am uitat, muzica lui Elvis e rock’n roll. Deci, creștinii români – adică aceia neoprotestanți, că pe ortodocși sau catolici văd că nu îi considerați creștini, că doar noi îl ascultăm pe Rege – nu ascultă ”Love me tender, love me sweet”. Pentru chestia asta și pentru faptul că ați mințit și că pe noi, ortodocșii, nu ne considerați creștini, din momentul acesta, băiatul de 37 ani, Dorel Puchea, conform netlog (eu nu am cont de netlog, vă rog să îmi iertați gluma nevinovată!) nu mai este binevenit să scrie aici, la mine. Textul mesajelor dvs. va fi șters sau mesajele trimise cu totul la spam, d-le Puchea. Vă doresc numai bine și vă spun noapte bună!

    • Și încă o chestie, d-le Puchea, aici nu e cârciumă, să vină neoprotestanţii dvs, care, intrând pe blogurile din lista dvs. de bloguri, am văzut ce părere au de noi, ortodocşii, ei sunt rupţi în fund în schimb se cred superiori nouă, ortodocşilor (este adevărat, şi celor din bisericile ”zvăpăiate” din America)! Orice mesaj de-al amicilor dvs. (nu numai cele semnate de dvs.) va fi şters automat, începând din acest moment. De acum înainte, am să vă supraveghez blogurile, să văd ce mai bârfiţi, măi micuţilor!

      PS Ştiu, ştergându-vă mesajele, vă “martirizez” un pic, deci, sunt şi eu bun la ceva, v-am pus la încercare, nu? Era o carte rusească în epoca stalinistă, mi-a povestit de ea un profesor din şcoală, titlul era: ”Așa se călește oțelul”. Ideea era că numai încercările ne fac mai tari, deci eu o să am o contribuție în călirea dvs. Pentru asta trebuie să-mi dați o bere. A, da, uitasem, dvs., ca penticostal, nu beți alcool, deci cade chestia cu berea.

  35. bogdane, la „cursu” ala cred ca vi s-au predat si energizantele si cehoaica a neoprotestat.
    altfel, vad ca esti bine, sanatos, viguros.

    • Cehoaicei, care este atee, i-am arătat ce înseamnă ospitalitatea românească. În rest, sunt bine și viguros, după cum ai observat, dragă Creca. 🙂

  36. Ortodoxismul este azi ca un frunziş forfecat de omida sectară. Cine ţine la unitatea sufletului românesc, cine e încredinţat că aceasta unitate e simbolic şi istoric înfăţişată în aşezământul ortodox e dator să procedeze la o energică deparazitare. Parintele Cleopa spunea: ”Pentru noi, Patria şi Ortodoxia sunt „grădina Raiului”, dată nouă de Dumnezeu pentru ca să „lucrăm în ea şi să o păzim cu sfinţenie” (Fac. 2, 15).”

    • Domnule Bracău,

      Este frumos citatul din părintele Cleopa, nu îl știam.

      Am acum o întrebare pentru dvs., cum vedeți dvs. această deparazitare și cum credeți că ar fi văzut părintele Cleopa această deparazitare? Pentru că pentru mine, chiar rătăciţi, aceşti oameni, neoprotestanţii români, sunt la fel de oameni ca şi ortodocşii mei şi ca orice fel de oameni, până la urmă, care au primit darul sfânt al vieţii de la Dumnezeu. Mie mi-ar plăcea să-i văd întorşi la sânul Bisericii-Mamă ortodoxe, eu nu vreau ca acestor oameni să le fie provocat fie şi cel mai mic rău.

  37. domnilor, credinta nu se apara pe bloguri, nu in pseudocruciade sterile si arogante. ar trebui sa fie o morala in actiune, nu analiza academica de text pe citate din preacuviosi. unde va sunt leprosii vindecati, hotii, ucigasii, ticalositii? cu ce-ati facut voi lumea mai putin egoista, meschina si ipocrita?

    acum trei ani, am intrebat un preot ortodox daca ar vrea sa ma insoteasca in darfur. raspunsul lui l-ar fi crucificat pe christ a doua oara.

    • ”acum trei ani, am intrebat un preot ortodox daca ar vrea sa ma insoteasca in darfur. raspunsul lui l-ar fi crucificat pe christ a doua oara.”

      Noemi, sunt preoți și preoți, peste tot. Trebuia să mai întrebi. Eu am avut doi duhovnici până acum, niște oameni extraordinari. Ce ai scris tu mai sus e lipsit de relevanță.

    • corect, e un amanunt irelevant statistic. dar daca vei continua sa-mi analizezi degetul, probabil vei rata , iarasi, directia spre care arata.

    • Noemi, existența celei de a doua părți a anulat existența primei. Când arăți cu degetul, nu mai întoarce spatele.

    • a doua parte , care, din ce, bogdan? daca e vorba de amanuntul autobiografic, cum ar putea anula el un principiu? daca e, exclusiv , o problema de perceptie temporara, e irelevanta si artificioasa. daca s-ar fi vrut contraargument la ceva, n-ar fi semanat a detaliu minimalist si apodictic.
      nu e vorba de Acel deget:)

    • Noemi, o să-ți răspund cu o parabolă: dacă pui vin în apă de canal, vei avea apă de canal, dacă pui o singură picătură de apă de canal în vin, vei avea apă de canal.

      Noemi, nu ştiu dacă ai văzut, de curând am avut un scurt dialog cu un anume domn Dorel Puchea, dialog care a fost scurt pentru că dl Dorel s-a dovedit a fi mincinos, la fel ca dl Liviu Horvath. Ei sunt cei doi mincinoşi care au intrat aici, la mine, eu nu mi-aduc aminte să fi discutat cu ei înainte, necum să-i fi invitat.

      Dl Dorel face parte dintre rândul ortodocşilor care au trecut la religia penticostală. El a scris şi o postare pe blogul său, ”De ce nu mai sunt ortodox”. Ce am înțeles eu de acolo? Păi simplu, dl Dorel este și el un ignorant care nu avea habar de religia ortodoxă, că dacă avea, nu renunța la ea. Dorel era puturos, nu se ducea la Biserica noastră ortodoxă, în schimb era campion la halbere. Ei, și dus de avântul tinereții, într-o zi dl Dorel a întâlnit o oiță rătăcită de turma penticostală, tocmai din Suceava. Dus de același avânt, dl Dorel a plecat cu oița la părinții săi. Dl Dorel Puchea a fost impresionat când i-a văzut pe părinții oiței rugându-se în genunchi și cu lacrimi în ochi și li s-a alăturat. El, naivul, nu și-a dat seama că ăia se rugau cu lacrimi în ochi tocmai pentru că oița venise la ei cu mutra rubicondă, de cartof, a d-lui Dorel.
      În continuare, are loc botezul d-lui Dorel Puchea în râul satului. Preotul ortodox, Darth Vader-ul local, năimește slugi ca să arunce cu motorină în râu. De la acel moment încoace, dl Dorel nu poate să-și explice de ce atunci când cineva rostește cuvântul ”botez”, mintea îi fuge la sistemul de propulsie inventat de Diesel.

      Deci, ca să sintetizez, acum, pe blogul meu, am doi papagali pe care i-am prins cu minciuna, pe Pinocchio Horvath și pe Păcălici Puchea.

    • … A, da, și nimeni nu va ponegri aici religia mea ortodoxă, țara mea sau neamul meu și nimeni nu va face propagandă aici altei religii decât cea ortodoxă. Eu nu mă duc la neoprotestanți să scriu pe blogurile lor, să stea și ei cuminți pe ale lor. În definitiv, aici e Sparta.

  38. Domnul meu nimeni nu provoaca ,ci consider ca este bine ca lumea sa stie ratacirile lor .Sectarii vorbesc de un hristos mincinos inventat la 1500,de catre luther ,calvin ,etc.acestia fiind fugiti din rindul bisericii catolice facind referire la protestanti .Neoprotestantii aparind mult mai tirziu pe la 1900 ,,hristosii,, lor fiind :parham ,ellen white ,si multi alti nebuni fugiti din rindul altor secte cum ar fi calvinismul ,luteranii,etc .
    De omul eretic (sectar) după întâia şi a doua mustrare depărtează-te (Tit 3, 10). Pe omul sectar după mustrare îl părăseşti şi-ţi este ţie ca un păgân.
    Când este vorba să-l ajuţi pe fratele tău, ajuţi pe orice om din lume, e în boală, se îneacă dă-I mâna, e în primejdie ajută-l, dar când este vorba de credinţă îl urăşti, căci ei sectarii urăsc adevărul. Hristos a zis: Eu sunt calea, adevărul şi viaţa!. Iar în psalmul 138 se spune: Pe cei ce Te urăsc pe Tine, I-am urât şi zice Psalmul: Cu ură desăvârşită I-am urât pe ei, căci neprieteni mi s-au făcut mie. Pentru că ei urăsc adevărul n-avem voie să-I iubim. In privinţa credinţei nu discutăm, îi spui aşa: Mai, eu discut cu tine cel mult odată, de două ori, pe urmă îmi eşti păgân şi vameş!
    Sectarii zic, că sunt fraţi cu noi. Eu nu sunt frate nici cu lupul, nici cu câinele, nici cu porcii, nici cu lupii îmbrăcaţi în piei de oaie, nici cu leii, nici cu vulpile, eu sunt prieten numai cu oamenii, iar sectarii nu sunt oameni. Sectarii sunt draci fără de coarne, că ei căuta să distruga Biserica şi să-i rupa pe oameni de la ea, ca să-i duca in iad. Măcar dracii au coarne, dar sectarii nu au deşi sectarii fac ca ei.Au nu si diavoliii urasc Crucea,Icoana,Maica Domnului,Sfintii,Sfintele Taine si exemplele pot continua. Sectarii urac toate cele enumerate mai sus la si diavolii.

  39. Domnule Bogdan,
    Ar fi acceptat Hristos minciuna in locul adevarului, pe motiv ca nu trebuie sa supere pe cineva? Cu siguranta ca nu. Mantuitorul nu a facut compromisuri in materie de credinta. Dimpotriva, Mantuitorul i-a mustrat pe farisei, pe carturari, pe toti cei care tolerau abaterea de la adevarul de credinta revelat.
    Sfantul Isaac Sirul spunea ca trebuie sa fim milostivi fata de orice om, fie ca impartaseste sau nu credinta noastra. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa acceptam ca Ortodoxia poate fi inlocuita oricand, cu orice alta invatatura despre Dumnezeu.
    Se invoca faptul ca noi crestinii trebuie sa fim iubitori, caci „iubirea indelung rabda, ca pe toate le sufera…” (Epistola Intai catre Corinteni – 13, 7). Dar se uita sa se mentioneze ca iubirea curata este cea care „se bucura de adevar” (13, 6). Asadar, numai iubirea care se insoteste cu adevarul este capabila sa aduca viata cea adevarata.
    Ni se cere sa afirmam, de exemplu, ca Fecioara Maria este pururea fecioara, dar sa nu negam ca ea a avut si alti copii, ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu, dar in fata unui musulman sa spunem ca este un profet, etc. Se cere sa fie cultivata confuzia, pierzandu-se din vedere ca aceasta atitudine compromite mantuirea.

    • Domnule Bracău,

      Eu am făcut armata la trupe de elite, am învățat, printre altele, deoarece am avut acolo camarazi de toate soiurile, unguri, ardeleni, moldoveni și bineînțeles, munteni de-ai mei, că oamenii sunt oameni indiferent de religie, și că trebuie să existe o solidaritate între noi, indiferent de convingerile noastre politice sau religioase.

      Pentru mine aproapele nu are o anume religie sau o culoare politică. Ce există după această convingere de bază, e altceva. După cum spuneam, nu aș permite să se facă rău nimănui, pentru niciun motiv, inclusiv cel religios. Trebuie să nu uităm niciodată condiția noastră de om, de faptul că suntem o singură specie, care formează echipajul acestei ”corăbii” care navighează în spațiu – Terra. Religia mea, ortodoxia, este sfântă pentru mine, și la fel de sfinte sunt patria și neamul meu, și cu aceasta din urmă cred că am spus tot ce era de spus.

  40. Mesaj șters conform atenționării.

  41. Domule Puchea, se pare ca sunteti patruns de ,,duhul penticostal” foarte puternic. Ai hotarit sa il convingi pe domnul Bogdan sa treaca la penticostali ? 🙂 )))Parerea mea, domnule Dorel, este sa nu incerci, pentru ca domnul Bogdan este ortodox convins.
    Eu iti recomand sa iti ei sepcuta , ghiozdanelul si ,,ghidul micului sectar” si sa mergi sa faci prozelitism pe alte canale . Toti te stiu de mincinos, domnule Puchea.

    Stimate d-le Bracău, trebuie să vă aduc la cunoștință că aici la mine nu se duc polemici decât în termeni civilizați. Ca atare, v-am șters expresiile care încalcă regula pe care am stabilit-o. A doua oară regula este că șterg conținutul mesajului, iar a treia oară mesajele vor ajunge pentru totdeauna la spam. Vă mulțumesc pentru înțelegere.

    • Iulian Bracau

      Cer scuze atunci .

    • Domnule Bracău, nu e nevoie să vă cereți scuze, trebuie doar să respectați regula respectivă de acum înainte. Am văzut că vă pricepeți la canoanele Bisericii ortodoxe. De unde cunoștințele acestea și, acum vă rog pe mine să mă scuzați dacă sunt nedrept, de unde înverșunarea aceasta a dvs. împotriva neoprotestanților?

  42. Domnule Bogdan sunt total impotriva violentei .Eu m-am referit caci credinta noastra este atacata de sectari in toate partile. Se cuvine sa ne lasam calcati in picioare?
    N-avem voie să vorbim cu sectarii, n-avem voie să-I primim, nici să mergem la adunările lor. La adunarea lor mergi, numai dacă încerci să tragi pe cineva de acolo. După canonul 9 şi 34 al Sinodului de la Laodiceea şi Conoanele Apostolice Este oprită mergerea creştinilor la cimitirele lor şi la adunările sectarilor, ereticilor Canonul 45 Apostolic, din anul 50 de la Ierusalim, Preot, diacon, creştin, care se roagă cu ereticii sectarii să se afurisească (blesteme), dacă a slujit cu ei să se afurisească (Preotul) să se scoată din preoţie. Canonul 46 apostolic spune: Episcop, preot, diacon, care botez sau jertfii ia de la ereticii sectari să se caterisească să i se ia preoţia, cu atât mai mult cad sub blestem creştinii ce merg la ei.

  43. Va rog sa ma iertati D-le Bogdan ,nu am spus-o sub forma de cearta sau sa va jicnesc .
    Daca v-am suparat cu ceva va rog iertati pe mine pacatosul .

  44. bogdane, daca eu, vasile si noemi ne sectam, mai ramii prieten cu noi?

  45. hm, unde a disparut fotografia aceea? s-a petrecut vreun miracol si ti-a luat foc mufa de la pc?

  46. o fotografie cu un cor si-un comm de-al lui bogdan. cred ca thor l-a pocnit cu ciocanul in deontologia orto_doxa.

    • Noemi, când am studiat filosofia yoga, am învățat că viața e o iluzie – maya. Deci tu ai căzut în plasa acestei maya, ca să-ți dau o explicație filosofică.

      O explicație profană ar fi că am șters-o. 🙂

      Nu, nu am nicio deontologie ortodoxă, am una a bunului-simț, pe care am încălcat-o. Nu că mi-ar păsa prea mult, oamenii ăștia te aduc în stare să faci mai ales astfel de glume, sunt total lipsiți de simțul umorului, dar totuși, noblesse oblige.

    • Eu sunt un prădător, Noemi, deontologia mea e foarte elastică în anumite momente, deși în cazul acela nu avea cum să fie. Principiul suprem care mă conduce e onoarea, e ultimul lucru care ne rămâne. Onoarea aceasta m-a făcut să încetez hărțuiala amicei tale, Lorena, după o singură lovitură.

    • nu viata, ci realitatea obiectiva, in sensul empirismului anglo-saxon.

      onoarea baionetei, probabil.

    • Să nu vorbim de baionetă în relație cu o lesbiană, că nu se leagă. 🙂 Însă ce e destul e destul. Englezii sunt mult mai cruzi decât ai crede. Nu ar fi putut altfel ține un imperiu.

    • Sunt fericit că nu mai scriu acolo. E o zonă dizarmonioasă din cauza stăpânei. E o pierdere fantastică de energie și de timp să stai pe acolo. Cine stă pe acolo și-o fură tot timpul.

    • Și cu asta, noapte bună la toată lumea! 🙂

  47. ah non. baioneta cu care vroiai sa scoti din tara Ta pe nu stiu cine. exorcizare nationala, presupun.
    noapte buna:)

    • A, nu, am zis că în momentele proaste simt așa ceva – dar ce nu gândim în momentele noastre proaste! – dar eu sunt un tip echilibrat și nu las momentele proaste să-mi afecteze deciziile. Păcăliciul acela a încercat să-mi răstălmăcească spusele.

      Am exagerat doar cu o chestie, când am spus că respectivii nu au decât două șanse, ori să se întoarcă la credința strămoșească, ori să plece. Până la urmă, mi-am dat seama că nu doresc ca să plece băieții – există un dicton: ”unitate în diversitate”.

    • si de ce distantele dintre „diversii” unitatii trebuie umplute cu certitudinile majoritarilor si nu cu un compromis rezultat din toleranta crestinului ( in cazul de fata)?

    • Creca, întrebarea ta nu conține suficiente date ca să îți pot răspunde la ea. Trebuie să fii mai specific, te rog, trebuie să precizezi care sunt acele certitudini și din ce ar consta compromisul de care vorbești.

      Ce post să fac pentru tine, acum, este să-ți indic că mai sus este mesajul prin care-l îl anunț pe dl Puchea că nu mai este binevenit aici, ca urmare, printre altele :), a faptului că deși el a susținut că nu se crede superior ortodocșilor (primul lui mesaj de mai sus), mesajele lui, din alte părți, spun exact invers.

  48. minunat. cand termini de rezolvat problema fondurilor u e nerambursabile neutilizate de romania, din motive de orgoliu princiar, pesemne, capitol la care performam magnanim si olimpic, iti sugerez sa te ocupi putin si de constitutie, unde, la ultimul audit, principiul tertului exclus nu apare. adica daca amendamentul ” ori ortodocsi, ori afara, in mama lor, ca altfel…”trebuie sa poarte un nume, sa-i dam unul stramosesc, frumos ca bradu si national pur sange, „amendamentul bogdan”.

    • Noemi, ai reușit performanța să comprimi la maximum un număr mare de aspecte într-un text atât de scurt :). Să o luăm pe rând:

      Cu Uniunea Europeană, noi fiind o națiune mărginașă, CE ne pune destule piedici. Alta este situația cu țări ca Polonia, Cehia sau Ungaria, din fostul Imperiu. Și, da, am făcut și noi destule greșeli.

      Cu naționalismul meu ortodox ai un răspuns chiar la postarea la care ai comentat. O să vin în completare, mai jos, și cu un fragment din alt text, pe care l-am postat la dl Mihail:

      Eu am avut de-a face cu neoprotestanţi. Am văzut anumite chestii la ei, cum ar fi sentimentul de superioritate faţă de noi ortodocşii, ei sunt, nu?, aleşii. Am mai văzut că ei se izolează de noi, majoritatea ortodoxă, deşi nu le impune nimeni asta, ei nu se ajută decât între ei, dacă nu te înregimentezi în religia lor, eşti inamicul lor.

      Ei spun că nu îşi botează copiii, le dau posibilitatea de a alege mai târziu, dar în schimb le spală creierul de mici, pentru neoprotestanţi români fanatizaţi şi tâmpitizaţi nu există beletristică şi artă, iar din muzică nu există decât muzica religioasă, a lor, bineînţeles.

      Strămoşii noştri au luptat în războaiele noastre atât pentru ţară şi neam, cât şi pentru Crucea noastră ortodoxă. Cred că nici în coşmarurile lor cele mai cumplite nu au visat că vor avea urmaşi care îi vor trăda trădând credinţa noastră ortodoxă.

      Din ce am văzut eu, cei care au trecut de la ortodoxism la neoprotestantism habar nu aveau de ce înseamnă religia ortodoxă, au trecut vite şi au ajuns boi. Cine îşi cunoaşte religia ortodoxă – şi da, pentru asta, ca pentru orice e bun în viaţă, trebuie o muncă, care nu e deloc grea, e mai uşor însă să te laşi păcălit de panglicarii neoprotestanţi – nu are nevoie să-şi părăsească religia.

      Pentru mine, oricum aş lua-o, îi văd pe sectanţi, datorită celor de mai sus, ca pe nişte trădători de ţară şi de neam, mulţi dintre ei nu mai par să fie români, sunt orice altceva, eretici, păgâni, dar români nu mai sunt.

      Noemi, în legătură cu textul de mai sus recunosc, acum, că este posibil să fi greșit și ca neoprotestanții – cel puțin o parte dintre ei – să mai simtă românește, adică să-și iubească țara și neamul, să fie animați de sentimentul de loialitate față de acestea două. Știu, par vorbe mari acestea, cu patriotismul și loialitatea, dar nu sunt. Noi, oamenii, suntem organizați pe națiuni, și cât timp vor exista națiunile, iar unele vor încerca să profite de celelalte, în detrimentul acestora din urmă, trebuie să existe și patriotism, iubire de țară și lupta ca poporul și țara ta să aibă un loc demn în lume, lucru pe care îl fac cu succes, de exemplu, americanii, nemții sau francezii.

      Înaintașii noștri s-au luptat pentru țară și popor mereu, dar în același timp și pentru Crucea ortodoxă. Referindu-mă numai la evenimentele din sec. XIX-XX, în 1859 s-a creat nucleul, Principatele Unite, în 1877 acestea au devenit independente, în 1881 Carol I a fost încoronat ca Rege al României, în 1918 s-a creat România Mare, iar în al doilea război mondial lupta s-a dus tot pentru România. Aproape toate aceste evenimente au fost udate cu sânge românesc, toate pentru România și pentru ortodoxie. Eu am cunoștință măcar de cei din neamul meu care au luptat în cele două războaie mondiale și de cei care și-au dat viața în acestea două, știu de cei care în opinci au trecut Carpații în 1916, sub comanda ofițerilor lor. Toate aceste lupte ale noastre au fost legate, pentru cei din neamul meu, de credința în Dumnezeul nostru ortodox. Cum aș putea să trădez eu ce am în spate?

      Câteodată trebuie să judecăm lucrurile în alb și negru, iar trecerea aceasta de la ortodoxie la neoprotestantism pentru mine are eticheta de trădare a spiritului poporului român. Am retractat ce am spus cu plecatul, dar în rest totul rămâne valabil.

    • Ce rezolvare ar exista pentru situația cu neoprotestanții români?

      Păi neoprotestanții români fie trebuie să nu uite niciodată că sunt români și să acționeze ca români loiali țării și neamului românesc, fie să se întoarcă la religia ortodoxă, pe care ei, părinții lor sau bunicii lor au părăsit-o.

      Pentru neoprotestanții români, afacerile lor, prosperitatea lor, viitorul lor și al urmașilor lor, dacă merg în continuare pe calea neoprotestantismului – nu trebuie să uite asta niciodată –, sunt legate de prosperitatea neamului și a țării.

  49. Pingback: LINKURI ORTODOXE

Lasă un răspuns

