După mare, Brașov

Am fost în weekendul trecut în Brașov. Mi-era dor să mai văd centrul istoric, Biserica Neagră, în primul rând, și Piața Sfatului. Sâmbătă, după ce m-am cazat, am luat prânzul și apoi m-am plimbat în acest centru istoric. Vorbind de plimbare, vreau să spun că m-au impresionat brașovencele, cochete, îmbrăcate cu gust, cele venite și ele să se plimbe în centrul istoric sau să se delecteze cu ceva la una din numeroasele terase situate în acest centru, după model occidental.

În Piața Sfatului am prins un festival numit al ”artelor”, din România și ”din țările vecine României și din Balcani”. Sâmbătă am urmărit două ansambluri folclorice care au evoluat pe scena din piață, un ansamblu de instrumentiști și dansatori din Grecia și altul, format la fel, din instrumentiști și dansatori, al sașilor din Brașov. Grecii, ca de obicei, plini de viață, au făcut un spectacol frumos. Să-i văd pe sași, cu polcile și valsurile lor, m-a impresionat. Asta mi-a adus în minte situația României Mari, din timpul lui Ferdinand cel Leal, când printre cetățenii românii se numărau în jur de 700.000 de sași. Azi mai avem doar în jur de 60.000. Ce-ar fi Brașovul fără Biserica Neagră și, mai mult, ce-ar fi Ardealul fără Sighișoara și fără bisericile luterane fortificate, construite de sași, din acest ținut românesc? Fără construcțiile sașilor, nici Brașovul, ca parte, și nici Ardealul, ca întreg, nu ar mai avea aceeași identitate, nu ar mai fi la fel de frumoase, nu, nici pe departe. Dacă mi-aș dori să se întâmple o minune, mi-aș dori să-i avem din nou pe sași cu noi, în marea lor majoritate plecați din România în Germania în perioada de dinainte de 1989. Parcă nici România nu mai este România care ar trebui să fie, fără ei, fără sași, fără această etnie deosebită formată din oameni muncitori, serioși și dotați din cale afară cu talent artistic, buni constructori și artizani.

Duminica, în cadrul acestui festival, a fost gala laureaților, pe care, în parte, am urmărit-o. M-au impresionat toate ansamblurile pe care le-am urmărit evoluând pe scenă, din Grecia, din Polonia, din Serbia și din Turcia. Toți au fost buni, dar aș vrea să-i menționez, în mod deosebit, pe polonezi și pe turci. Polonezii au avut costume foarte frumoase și au dansat foarte bine, am înțeles că membrii grupului sunt studenți la o academie de dans popular. Turcii, din Izmir, sunt membrii unui club de dans cu caracter tradițional, dar și sportiv. Băieții au fost de-a dreptul acrobați, iar fetele, frumoase, îmbrăcate ca niște prințese orientale, păreau că plutesc pe scenă. Mai jos este postată o poză cu o parte din membrii echipei turce de dansatori, cu puțin timp înainte ca membrii acestei echipe să urce pe scenă.

Foarte drăguț, pe terasa turnului din Piața Sfatului, la ora șase după-amiaza, a ieșit un trio de suflători, îmbrăcați în costume medievale, care a interpretat trei melodii reprezentative pentru orașul Brașov, pe  care crainica le-a anunțat înainte, dar ale căror titluri, spuse  la sfârșitul anunțului, nu le-am auzit ca lumea, din cauza zgomotului din acel moment (cântecele mi-au sunat cunoscut, dar nu aș putea acum să le nominalizez! :)).

Lasă un răspuns

