Constantin Tănase

Am primit de curând, pe mail, de la un prieten, un articol referitor la marele actor Constantin Tănase.  Cupletul de la început se potrivește formidabil cu situația actuală! Cât privește moartea marelui actor, știam povestea, am auzit-o mai demult, mi-a fost povestită chiar de tatăl meu.

Constantin Tănase

Pleac-ai noștri, vin ai noștri, noi rămânem tot ca proștii!

Ne-am trezit din hibernare
Şi-am strigat cât am putut:
Sus Cutare! Jos Cutare!
Şi cu asta ce-am făcut?
Am dorit, cu mic, cu mare,
Şi-am luptat, cum am ştiut,
S-avem nouă guvernare?
Şi cu asta ce-am făcut?
Ca mai bine să ne fie,
Ne-a crescut salariul brut,
Dar trăim în sărăcie?
Şi cu asta ce-am făcut?
Ia corupţia amploare,
Cum nicicând nu s-a văzut,
Scoatem totul la vânzare?
Şi cu asta ce-am făcut?
Pentru-a câştiga o pâine,
Mulţi o iau de la-nceput,
Rătăcesc prin ţări străine?
Şi cu asta ce-am făcut?
Traversam ani grei cu crize,
Leul iar a decăzut,
Cresc întruna taxe-accize,
Şi cu asta ce-am făcut?
Totul este ca-nainte,
De belele n-am trecut,
Se trag sforile, se minte,
Şi cu asta ce-am făcut?
Se urzesc pe-ascuns vendete,
Cum nicicând nu s-a văzut,
Ţara-i plină de vedete,
Şi cu asta ce-am făcut?
Pleacă-ai noştri, vin ai noştri!
E sloganul cunoscut;
Iarăşi am votat ca proştii,
Şi cu asta ce-am făcut?

”Nimic nou sub soare”

 ”Nimic nu-i întâmplător în lume”

 Orice asemănare între cele de mai sus, scrise de regretatul artist român, în urmă cu 65 de ani, și zilele pe care le trăim azi, noi, românii, nu-i deloc întâmplătoare.

 ”Asta-i soarta noastră, frați români!”

Constantin Tănase, un talentat artist român, s-a născut la 5 iulie 1880, în Vaslui, și a murit în anul 1945, în București. Moartea i s-a tras din încăpățânarea de a spune lucrurilor pe nume.

Constantin Tănase încă mai juca în București, la un an de la ocuparea României de către ruși, în urma evenimentelor din 23 august 1944.

Într-unul din spectacolele sale, satirizând fărădelegile hoardelor bolșevice, între care obsesia invadatorilor pentru ceasuri de orice fel, pentru care jefuiau oamenii în plină stradă, ziua în amiaza mare, somând victimele: „Davai ceas!” („Dă ceasul!”), artistul a introdus următorul monolog:

Rău era cu „der, die, das”,

Da-i mai rău cu „Davai ceas!”,

De la Nistru pân’ la Don,

Davai ceas, davai palton,

Davai ceas, davai moșie,

Harașo tovărășie!

După mai multe reprezentații, Constantin Tănase a fost arestat și  amenințat cu moartea. I s-a ordonat să nu mai joace piesa. Când, în următorul spectacol, actorul a apărut pe scenă într-un pardesiu imens, cu mânecile pardesiului căptușite de sus până jos cu ceasuri de mână, spectatorii au început să-l aplaude frenetic.  Apoi acesta  și-a descheiat pardesiul, scoțând la iveală un ceas cu pendulă. A spus doar: „El tic, eu tac, el tic, eu tac”. Două zile mai târziu, marele actor era mort.

7 responses to “Constantin Tănase

  1. Persoanele necivilizate nu au ce căuta pe acest blog!
    Voi şterge orice postare care nu arată respect pentru regulile de politeţe, chiar dacă aceasta conţine numai o urmă de comportament necivilizat, darămite o insultă!
    Persoanei care se plânge că i-am şters postările şi care face pe niznaiul, dând dovadă de laşitate şi nerecunoscându-şi comportamentul ofensator anterior, vreau să-i spun că, chiar dacă prin minune şi-ar schimba comportamentul, e cam târziu, este extrem de probabil să-i şterg, în continuare, mesajele următoare! Cu mine nu e de joacă!

  2. Obrăznicie nesimţită, în continuare!

  3. Obrăznicie, nesimţire, măgărie, lipsă de ocupație, prostie!

  4. Obrăznicie, nesimţire, măgărie, lipsă de ocupație, prostie!

  5. PS S-ar putea să mă plictisesc să trunchiez mesajele prostești și măgărești, și să le șterg direct!

  6. Obrăznicie, nesimţire, lipsă de ocupație, prostie și, în plus, minciună, că se poartă, dar nu aici, la mine, aici, nu. Aceasta cu minciuna, foarte importantă, am trecut-o cu vederea, trebuia să o fi trecut deja la sancțiunile anterioare, dar nu e nicio problemă, am remediat acum acest lucru.

    Următoarele mesaje le voi șterge.

Lasă un răspuns

